Skall installera en pelletsbrännare och då en begagnad. Ser att det finns två typer. Ena med rör och de med en kopp ( antar de två varianterna på kopp har samma effekt).

Antar det är skillnad dem mellan. De utan dessa fina koppar är 50% billigare vad jag såg när jag slängde ett öga på nätbutikerna.

Tacksam!
 
Vad för typ av brännare passar till din panna? Uppåtbringande låga, framåt?
 
Hej, hm, är det så man skall tänka menar du. Ja det vet jag inte då. Är en ved-el-olje panna men letar nyare beg med tre luckor, en för ved å en för pellets/olja å tredje för askan. Hur vet man vilken som bör ha lågan upp eller framåt? (Finns mkt sprängskisser på nätet för värmepannor så löser sig med konstruktionen för resp panna).

tacksam
 
Man pratar om uppåt brinnande brännare (kopp) och framåt brinnande brännare (rör). Den största skillnaden dem emellan är att de uppåt brinnande behöver ett större eldutrymme. Man brukar säga att det behövs minst 15 cm fritt ovanför koppen för att lågorna inte skall "slå i" kall plåtyta i övrigt har de båda typerna sina egna plus och minus egenskaper.
Vill du läsa mer om någon specifik brännar typ/modell, gå då in på www.pellets.info där finns mycket skrivet om olika brännares plus och minus. Även råd till brännarval för vissa panntyper.
 
15cm lät lite.. Är du säker på denna siffra?
 
Skaffa en pelletspanna eller om du vill ha billigare en begagnad oljepanna om du ska elda pellets.
Gammalt skräp med tre luckor ska du undvika så slipper du bli lurad.
Glöm iden direkt om att "elda ved" i en begagnad "Ved-el- oljepanna". Sådana finns inte utan är en efterhandskonstruktion av smarta fastighetsmäklare.
Ska du elda ved så köp en modern vedpanna med omvänd förbränning sugande fläkt samt tillräckligt stor acktank.
Sätt dig noggrannt in i vad du ska ha för sorts eldning först och räkna på vad det kostar innan du skaffar något.

Brännare skaffar du sist av allt när du vet vilken panna som ska installeras.
 
Jag skulle vilja lägga till det som johanpelle skriver, kolla hur mycket jobb det är med att sota. Mina föräldrars panna tar det ungefär tio minuter från det att jag lossnat brännaren och satt tillbaka den när jag sotar. Då har jag askat ur brännaren, askat ur pannan, gjort rent rökkanalerna och har lite sot på en eller två fingrar efter redskapen. Min egen panna så tar det 20-25 min, tvätt av tröja och känns jobbigt inför att sota. Enda fördelen jag har är att det går att slarva med intervallerna medans hos mina föräldrar så måste det sotas en gång i veckan för att undvika driftstopp. Min panna är bättre den tar ung en halv till hel pall mindre per säsong, felräkningspengar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.