Funderar på om jag ska lämna in min Automower 305 på service innan våren kommer.
Egentligen så är det väl inte mycket som behöver service på den, utan tänkte mer på att det kanske kan vara fördel att göra det så länge där är garanti på den. Inbillar mig att dom i så fall bytar ut delar som ev. är kass. Testar dom egentligen batteriet, och ersätter med nytt om det är dålig kapacitet på det utan kostnad.
Eller ska man bara köra på och fixa själv?
Någon som har erfarenhet?
 
Jag har likande fundering angående service av en 230. Den har gått ca 2000 timmar på tre säsonger och inte varit inne på service än.

Vad ingår i en service?
Hur väl rengör dom? (jag har lagt 2 timmar på rengöring)
Finns det några rekommendationer på serviceställen i Stockholmsområdet?
 
På mitt kvitto till Hondan stod det att garantin bara gällde om man gjort service enligt handboken, dvs. varje år och har serviceboken stämplad..
 
MattisH skrev:
På mitt kvitto till Hondan stod det att garantin bara gällde om man gjort service enligt handboken, dvs. varje år och har serviceboken stämplad..
Har Honda ångrat sig om att bara ge Miimon två års garanti? Annars är det ju bara en service som behövs för garantins skull...
 
Nej det tror jag inte. Set stod två år på kvittot.
 
OK, då missuppfattade jag. Det lät som det handlade om flerårig garanti när man talar om årlig service som garantivillkor.
 
MattisH skrev:
Nej det tror jag inte. Set stod två år på kvittot.
Konsumentköplagen för ursprungsfel gäller fortfarande i tre år, vare sig man gör service eller inte. Avser då förstås inte förslitnigsprylar eller rena skador pga oförsiktighet men om t.ex. motorerna eller hjullager ger sig borde det gälla. Honda kör alltid med att service skall göras för att garantin skall gälla men det avser oftast då en förlängd garanti upp till t.ex. fem år. För en tvåårig garanti tror jag inte de kan hävda att det krävs service om det handlar om ursprungsfel.
 
Jag kommer göra första servicen eftersom jag ändå fick ett presentkort på den ;)
 
MattisH skrev:
Jag kommer göra första servicen eftersom jag ändå fick ett presentkort på den ;)
Men änsålänge är väl inte klipparen så välanvänd så det är dags för lite service ? :wow:
 
Du ska bara veta ;) frun är inte så glad längre, ryamattan är nyfriserad...
 
Hämtat min 305:a från service. Är kört ett testprogram, samt att den blivit rengjord. Egentligen var jag mest intresserad av att batteriet skulle kontrolleras för att ev. kunna få ett nytt på garantin. Dessa brukar ju kosta en del. Tyvärr så mäter testprogrammet bara spänningen och temperaturen. Detta säger ju ingenting om batteriets kapacitet.
 
Nu ska jag väl kanske inte skriva om andra märken i denna tråd, men på stigan kan du simulera en urladdning av batteriet genom att koppla till en "modul"/nätaggregat och sedan starta diagnosprogrammet. Den belastar roboten samtidigt som den ritar upp en graf och man kan på så vis se hur länge batteriet varar och således dess skick. Den visar beräknad arbetstid och status på batteriet. Så det kanske kommer något liknande till HQ om det inte redan finns?
 
Redigerat:
Husqvarnas testprogram visar batteristatus, men för att se kapaciteten måste batteriet laddas ur med maskinen i drift. Det är orimligt att göra det på verkstaden (obelastad knivdisk och fräscht batteri ger ungefär 5 timmars körning), det är inte görbart när man servar såpass många maskiner som de större Husqvarna-ÅF gör.

Vi rekommenderar våra kunder att köra sista klippningen manuellt (klipparen går tills den stannar p.g.a låg batteriinivå) innan den lämnas in för planerad underhållsservice, då får man ett aktuellt resultat från verkliga förhållanden.
 
orpon skrev:
Funderar på om jag ska lämna in min Automower 305 på service innan våren kommer.
Egentligen så är det väl inte mycket som behöver service på den, utan tänkte mer på att det kanske kan vara fördel att göra det så länge där är garanti på den. Inbillar mig att dom i så fall bytar ut delar som ev. är kass. Testar dom egentligen batteriet, och ersätter med nytt om det är dålig kapacitet på det utan kostnad.
Eller ska man bara köra på och fixa själv?
Någon som har erfarenhet?
Vi håller på med installation/service och Reperationer av husqvarnas robotgräsklippare. En service med vinterförvaring innebär att vi rengör roboten grundligt, laddar, byter packningar, knivar, uppdaterar roboten till senaste programvaran och raderar felmeddelande, då minnet i roboten inte klarar hur många felmeddelande som helst, den blir knäpp. Vad beträffar batteriet kan det gå på garantin men det beror på... Vi är auktoriserade via Hylte lantman www.hyltrama.se
Rekommenderar varje år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.