Hallå alla! Jag testar min lycka här och hoppas på att få lite hjälp.

Vi har nyligen köpt en ny diskmaskin (Whirlpool 6th Sense-modell) då vår förra diskmaskin i princip aldrig diskade rent. Nu inser vi att felet antagligen inte låg i diskmaskinen, då samma problem uppstår med den här nya.

Det är alltid beläggningar kvar på disken, ytorna känns liksom skrovliga på disken. Har rengjort filter osv. Har dock märkt att i spolarmarna fastnar det en massa småskit, små hårda "matrester" som ser ut som flisor som man får plocka ur.

Rensade därför spolarmarna igår, satte på diskmaskinen med jättelite disk och så är spolarmarna fulla med skit igen. Har vänner som aldrig någonsin rensat sina spolarmar, varför hamnar det skit i våra?

Jag har börjat klura på att det kan ha med vattenledningarna att göra? Kanske är avloppsvattnet som åker tillbaka? Kan det vara så?

Bifogar bild på hur det ser ut under vasken. Är det något som ser knasigt ut tycker ni?

Skärmavbild 2013-04-11 kl. 20.54.43.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har ni hårt (kalkhaltigt) vatten? I så fall är det viktigt att använda maskinens avhärdare.
 
peroande skrev:
Har ni hårt (kalkhaltigt) vatten? I så fall är det viktigt att använda maskinens avhärdare.
Tack för tipset, men vi har ganska mjukt vatten i vår kommun (4-5 dh) och maskinen är inställd på detta värde också. Så jag tror inte att det är det som spökar tyvärr...
 
Vi har samma problem och tror att det beror på förhöjt mangan som det har konstaterats att vi har. Har ni egen brunn?
 
Jaha, vad jobbigt :/ Nej, vi bor i radhus... Jag funderar på om det inte kan vara avloppsslangen som sitter i tokigt. Men vet inte annars hur den ska kopplas :S
 
M
Det kan vara andra mineral än kalk som skapar avlagringar. Ställ maskinen på högre hårdhet och fyll på med salt i behållaren, samt öka sköljmedel för att prova.
 
Okej, det är dock en massa salt i behållaren redan och spolglans fyller jag alltid på med... Ni tror inte att det kan ha med avloppsslangen och liknande att göra? Problemet är ju att spolarmarnas hål hela tiden täpps igen med massa skit (ser typ ut som små flisor som man får försöka plocka ur).

Har sköljt disk ordentligt, och även när jag kör maskinen med knappt nån disk så täpps spolarmarna igen :S
 
Tror inte alls det har med avloppsslangen att göra..
Har du provat olika diskmedel? Vad kör du med för något?
Lyckades vid ett tillfälle handla Skonakapslar som inte alls fungerade bra hos oss.
Vilka program kör du? Det skiljer i temperatur mellan dem.
Använder aldrig salt eller spolglans separat med vårt vatten utan endast kombimedel.
Prova med att tappa ur salt och spolglans. Kör sedan med någon multitablet/kapsel för att se resultat.
 
  • Gilla
Fredrik_Jonsson84
  • Laddar…
Mikael_L
Det är i alla fall inget fel inkopplat i köksskåpet.
Där går färskvatten till maskinen från kallvatten och avloppet är kopplat till avloppsanslutningen ovanför vattenlåset, helt enligt "regelboken".
Och om den gamla maskinen haft något fel (på t.ex. avloppspumpen) så den suger tillbaka avloppsvatten så borde inte den nya maskinen vara behäftad med samma fel. Då detta fel öht är så osannolikt att det knappast finns en chans.


Så ditt skräp i spol-armarna kommer antingen från det inkommande vattnet (kommunalt = osannolikt), eller beroende på vilka diskkemikalier ni använder, eller från diskgodset självt.
Jag skulle börja med att byta ut diskmedel och spolglans till något annat.
Har du nu granne* med diskmaskin som du kan fråga så kan du kolla om denne har några sådana här problem och annars köpa samma kemikalier som grannen och testa med.

Tänk på att det kan ta ganska många diskar från en förändring innan allt som kan sitta fast på olika ställen i systemet har tvättats bort. Det är alltså inte säkert att du ser en förändring efter två, eller tio, diskar.


edit:
*eller vän med samma kommunala vatten.
Fast egentligen skulle det ev kunna vara något i fastighetens egna ledningar, avlagringar som lossnar, men rätt osannolikt faktiskt, då sånt inte kan vara så mycket av att det ska kunna ge "kroniska" problem.
 
Redigerat:
Om det var avlagringar i ledningar borde t.ex. filter i duschblandare och även strilar på kranar sättas igen, eller tänker jag fel här?
 
Mikael_L
AndersS skrev:
Om det var avlagringar i ledningar borde t.ex. filter i duschblandare och även strilar på kranar sättas igen, eller tänker jag fel här?
Stämmer nog rätt bra det.
 
A
Med så mjukt vatten och dessutom salt i avhärdaren är det troligen diskmedlet som har svårt att lösa upp sig om det är avloppet så luktar det också avlopp i maskinen det finns silar på inkommande vatten så det beror ej heller på det. Prova annat diskmedel
 
Men varför salt om det är mjukt vatten?
Gör som jag skrev tidigare, töm maskinen på salt och spolglans.
Kör den på högsta temp med tom maskin och ev. rengöringsmedel.
Sedan kan du börja prova olika diskmedel för att se vad som händer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.