Hej,

Jag funderar på att göra om badrummet i min lägenhet. I samband med detta är tanken att även flytta golvbrunnen.

Nu tänkte jag bara höra om det finns risk att hantverkarna i samband med detta bilar igenom badrumsgolvet till lägenheten under? Hur tjockt är betonggolv i badrum egentligen normalt sett (går det att få reda på exakta mått just för ens egen lägenhet)? Och hur mycket betong brukar det finnas kvar under avloppsrören och golvbrunnen som ska flyttas (5 cm, 10 cm, 20 cm, ... )?

Går det alltid att flytta golvbrunnen, eller kan det vara omöjligt i vissa fall, tex pga för tunt betonggolv?
 
Jag skulle säga att det är mer regel än undantag att man bilar igenom grannens tak när man byter golvbrunn, gå ner och informera grannen innan och stämpa upp en plyfa mot taket så inga större skador sker.
Du får nog lägga i budgeten igengjutning och målning av grannens badrumstak.
 
Kan bara hålla med om att risken är stor att gå genom än om jag faktiskt själv klarat mig undan än så länge.
De gamla gjutjärnsklockorna brukar ligga så djupt så där bara är 10-20mm kvar innan man är genom...
Dock behöver man många ggr inte bila och plocka bort hela klockan om man ska flytta brunnen utan mest bila runt så man kan slå sönder översta kransen och komma åt röret som inte alls ligger så djupt.
Sen kan man kapa röret och muffa på nytt där och dit man vill ha brunnen...
 
Här är resultatet av golvbrunnsbytet i mitt badrum, sett från vardagsrummet :mad:. Plattan var högst någon centimeter tjock under golvbrunnen (gjutjärn från -57). Hålet är nu igengjutet och spacklat med cementspackel, och sen ska jag på med vanligt finspacket och lite ny takfärg.

En plyfa mot taket hade minskat behovet av städning ordentligt.

20130411321.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Det är oftast inget problem att byta brunnen om man är lugn och metodisk. Man bilar en bit i taget och frilägger brunnen lite i taget genom att slå sönder kanterna med en bilhammare vart efter. När du billat fram hela brunnen runt om utan undersidan ber du röris skära av brunnen med tigersågen. sedan får du varva med att småbila lite och varva lite med handbilning så du kommer under kanten på röret så man får på gummit. De nya brunnarna är grundare nu för tiden så man behöver inte bila lika djupt på den nya placeringen. Största problemet är att den oerfarne gärna vill bila ner under brunnen direkt och då blir det problem.
 
  • Gilla
oscarwww och 2 till
  • Laddar…
Ws1 skrev:
Jag skulle säga att det är mer regel än undantag att man bilar igenom grannens tak när man byter golvbrunn,
Ok, menar du att man i en majoritet av fallen bilar igenom grannens tak? Typ i 60-70% av fallen? Det låter mycket...:eek:
 
Jag vill ju absolut inte hålla med om det...
Jag har själv bilat upp om inte 100 lägenhetsbrunnar så iaf dryga 75st genom åren och har aldrig lyckats ännu.

Det handlar om rätt tillvägagångssätt och försiktighet !
 
  • Gilla
kakelmannen
  • Laddar…
Eftersom skåningar är griniga så har de skånska husen tjockare bjälklag än svenska hus. Det är därför du aldrig gått igenom Paul. ;)
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Eftersom skåningar är griniga så har de skånska husen tjockare bjälklag än svenska hus.
Det har väl inte med eventuell grinighet att göra utan att de är "välväxta". "God mat, mycket mat och mat i rättan tid." :D
 
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
Lite uppdatering. Jag har spacklat igen och målat hålet i taket med samma färg som jag tidigare målade taket med, och det syns inte ett spår av olyckan om man inte ställer sig på en stol och lyser med ficklampa, då kan man se en viss skillnad i struktur i taket. Så det behöver inte vara någon katastrof, nu blev det mest lite extrajobb.
 
jag har också dragit spettet rakt genom golv/tak, dessutom så ramlade det ner puts i stekpannan hos gubben under :)

kärnborrning är också en metod, som kostar lite mer men som går snabbare (om det är en duktig borrare) dessutom kan man flytta brunnen en bit genom att borra ytterligare hål. Man borrar alltså inte genom bjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.