Jag har gjort detta två gånger tidigare, på mina tidigare våningsplan i vårt hus vi snart byggt klart, dock har det varit 2 år mellan varje gång. Nu när jag skall fylla och lufta fördelare + slingor på övervåningen så får jag inte till det, jag får inget flöde genom slingorna.

Jag gör så här:

- Trycksätter det övre LK RF fördelarröret märkt "flow" med gardenakoppling och vanlig slang, ca 3 bars tryck.
Vatten rusar in i fördelaren, inga problem så här långt.

- öppnar den undre anslutningen, även den med påskruvad gardenakoppling kopplad till en kort slang. Litet flöde kommer ur denna slang p.g.a. by-passen skulle jag tro.

- Öppnar den bortesta slingan, både övre och undre ventilen, vatten forsar in, flödesmätaren går i botten, men när slingan är full så går flödesmätaren upp på noll igen. Vad som här förbryllar mig är att det spottar och fräser ur den korta returslangen, som att allt är normalt och luften lämnar slingan, men trots det så kommer det inget ur returslangen när det slutat fräsa, bortsett från samma mängd som kom innan jag öppnade den. Och detta stämmer ju väl med att flödesindikatorn ej ger utslag.

Problemet är att jag alltså inte kan få flöde i någon av slingorna när de väl är fulla, vilket jag tycker är mycket märkligt. Vad har jag missat? De två vita nipplarna som sitter ovanpå påfyllning/avtappningsanslutningarna där jag skruvat på mina gardenakopplingar, vad har de för funktion?

Tacksam för svar.
 
Krilleman
Suspekt! Det låter ju onekligen som du följt beskrivningen! ---> Påfyllning och avluftning

:x

Flödet genom bypasen borde inte "störa" allt för mycket, men prova att stänga den helt endå! (svårt om du har Bypass RF)

Dom vita sakerna är manuella avluftare
 
Redigerat:
Tack för svaret! Läste det igår kväll. Då jag uppenbarligen gjorde rätt så testade jag att stoppa en hink under kulventilen och öppna den istället, då funkade allt som det skulle. Gissar att jag har något fel på ventilen för returanslutningen för där kommer väldigt lite vatten hur jag än vrider. Men där var tillräckligt för att manometern skulle visa realistiska siffror som det verkar.
 
Gardenakoppling med backventil i öppna änden på avloppsslangen?
 
Till en början var det just så, men det reducerades från en kort slang utan koppling, bara gardenamunstycket och till sist en spann under den bara ventilen, utan skillnad.
 
Är du säker på att vattnet rinner ut i slingan, kan du se slangen?
Tänker om det som fräser annars kommer genom by-passen.

Du är säker på att du har öppnat ventilen (=temostaten) på returen?
 
Jag är säker, syns tydligt på flödesmätaren för respektive slinga jag öppnar, vilka numera går i botten när jag cirkulerar vatten i slingorna. Flödet ur kulventilen ökar också markant när jag släpper vatten genom en slinga.

Så allt känns numera normalt, bortsett från att flödet genom returventilen är för lågt för att lufta slingorna med.
 
Det låter ju jätte märkligt... Du måste ju ha något som stryper någonstans. Vattnet borde ju spruta ut ur returen om du trycker in 3 bar.

Kan du lägga upp en bild så man ser hur du kopplat in så kanske man kan förstå bättre?
 
Ja eller hur? Håller helt med, har dock en svag kännsla att jag råkade ut för samma sak på förra våningen för två år sedan, även det med RF fördelare. Men inte på källarplanet som vi gjöt 2008, innan RF fördelarnas tid.

Problemet ligger alltså i anslutningen där jag nu har manometern monterad. Den öppnar och stänger jag undertill med hjälp av locket till densamma som har ett fyrkantigt hål.

ImageUploadedByTapatalk1365699542.875211.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
ImageUploadedByTapatalk1365699643.425822.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du kan ju ta ut returen på den vita istället, så gjorde jag när jag luftade. Jag satte på en slang på den och sen öppnade jag på skruven på toppen av den (nyckel kom med i paketet).
Testa det istället!
 
Varför ansluter du inte vatten in och ut på kulventilerna med röda handtag?
 
MathiasS skrev:
Varför ansluter du inte vatten in och ut på kulventilerna med röda handtag?
Jag valde plast-rören för att de är avsedda för det och kulventilerna är väldigt stora och det blir många övergångar innan kan kommer ner till "trädgårdsslang"...
 
Jag trodde att den vita plastgrunkan med koppling på undersidan var avluftningen?

Det behövs bara en ävergång för att komma till gardenastorlek, det svåra är att komma ihåg att beställa den med alla andra vvsprylar.....:)
 
Den vita plastgrunkan på ovansidan är för avluftning, åtminstone enligt manualen jag fick med... :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.