Hej! Jag funderar på att bygga en badtunna men vill inte ha någon i trä utan har tänkt att göra den i plast. Jag tror att den kommer att bli 8 eller 10 sidig. Jag hade tänkt att ha den på ett husvagnsunderrede som jag ska bygga in med hjälp av trall.

Jag planerar sedan att bygga en "form" liknande denna: http://shop.textalk.se/se/article.php?id=24510&art=15548552 och bygga på två stycken "8 kantiga former" under den befintliga. Sedan lägga en plastskiva i botten (kommer använda mig av 2-3mm plastskivor) och sedan ställa 8 stycken plast skivor runt om i formen. Jag tycker det är jobbigt att svetsa ihop plasten då jag inte kan göra det själv och dem som jobbade med det trodde inte på idéen och att det skulle bli svårt. Så jag åkte till en färghandel och frågade om plastic padding skulle funka men dem trodde att en silicon skarv skulle duga och bli snyggare. Tror ni detta funkar? tekniskt sett så borde det funka då formen kommer hålla ihop allt och det kommer bli en skarv på max 2 mm.

Jag vet inte hur jag ska värma upp den, det har jag inte bestämt än. Men jag funderar på att isolera med en 45mm skiva mot plasten, är det en dum idé?

Skulle sådan här plast funka och att man hade varje sida: http://www.k-rauta.se/Pages/Product...000000000500347444(Rautakesko Sweden Catalog)

600mm? Är 1200mm en bra höjd?

Jag skulle uppskatta tips och idéer och vad ni tror om det!

Tack på förhand! Kristoffer
 
Redigerat:
  • Gilla
Marco4
  • Laddar…
Ett tips kanske kan vara att titta på Sikaflex som man brukar täta båtar med, istället för vanligt silikon. Kan man köpa tillräckligt stor plastskiva för botten på tunnan eller hur har du tänkt där?
 
...det finns färdiga plastbaljor att köpa, alltså enbart själva plastdelen, så kan du göra inbyggnaden själv...
(lite dyrare än att plasta själv dock antar jag?)
 
Annars så kan du ju göra en form i cellplast och sedan plast insidan av den,
enkel "formsättning" och färdigisolerad
 
Tack det ska jag kolla upp vad det är för någon! Jag har mycket bra kontakter i ett företag som gör reningsverk och liknande så plast kan jag fixa i vilken storlek jag vill inprincip, det är bara att den är mycket dyrare än den plasten jag länkade. Det är därför jag troligtvis bara kommer använda den till golv, eller om man tar några stora plastskivor och böjer runt hela baljan? Jag har kollat på dem färdiga men känner att det är roligt att göra en egen då jag vill ha en lite annorlunda form. Och tycker att det är för mycket pengar :) kan du förklara mer om det där med cellplast?
 
Svårt att tro att det går ngt vidare bra att täta med silikon eller sika. Det behöver nog svetsas, blir stöddigt tryck av allt vatten och en träställning flexar en del.
www.pollytunnan.se?
 
Okej tror du att det blir så mycket flex med en 45x95 på "högkant" som är 60 cm lång? har svårt att se det men det kanske stämmer! :) 9100 känns lite fördyrt för mig, då förstärker jag hellre formen mer och "överdriver". Funkar det inte får jag förstärka med PP. Hur bred måste en tunna vara? :)
 
Jag tänkte att du gör en form i cellplast (lätt att forma) och sedan plastar den med glasfiber & coating...
-Har inte provat själv, men en idé iaf...
 
Jag känner att är ganska mycket jobb med glasfiber tyvärr :/ men tack för idéen!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.