Hej,

Jag har en tvåplansvilla med fjärrvärme som tappar tryck i värmesystemet. Då jag har serviceavtal så var det en kille och kollade på detta för ett tag sen och systemet sattes till 1,5 bar och nu har det sakta gått ner mot 1,3. Det var liknande innan han kom och tittade på det, satte man trycket på 1,5 bar så sjunker det sakta neråt.

Jag vet att trycket kan variera med tempen och att det nu är varmare ute och svalare i systemet med lägre tryck, men jag tycker det gjort så här även med konstant temp ute.

Min fråga är om det är normalt att det tappar i tryck så här t ex pga köldknäppar som höjer trycket så säkerhetsventil släpper ut lite vatten eller att det är någon liten luftläcka på ett element etc, det tappar ca 0,2bar på några månader?

Mvh
Bambi
 
1.5bar är ju max om du har en säkerhetsventil på 1.5bar, så blir det varmare vatten efter du satt den på 1.5bar så kommer ju ventilen att släppa ut överflödet..

1.3bar är tillräckligt högt tryck, frågan är om det sjunker mer nu? Alltså under 1.3bar..
 
Tack för svar, säkerhetsventilen är på 2,5 bar. Jag vet att de fyllde på expansionskärlet med luft, hur kan det börja läcka där utan det är sönder, måste vara ventilen då?, är det vanligt att man måste fylla där?

Mvh
Bambi
 
Har du bara två våningar så bör du klara dig på 0,5 bar, det är ju inte sälert att det löser ditt primära problem med det bör ju i alla fall minska syptomen.
 
Jag instämmer Gabbe och då får ju det lilla expansionskärlet bättre arbetsområde MEN man tycker ju de rörisarna som varit och jobbat på fallet skulle kunna ta det belsutet i stället för att trycka i 1,5 bar, borde jag be dem komma och kolla igen då det är gratis engligt serviceavtalet eller är man småaktig då och ska bara låta det vara, det är inten stor grej, det funkar så här?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.