Hej!

Jag går i tankar kringa att köpa ett snickeri med tomt, fastighet, maskiner etc. Har massor med frågor kring detta, hoppas att jag har kommit till rätt forum!

Bakgrund:
Snickaren skall pensionera sig, och verksamheten är till salu. Snickeriet bedrivs idag som en enskild näringsverksamhet. Jag bedriver också en enskild näringsverksamhet idag. Tanken är att min verksamhet skall köpa hans, ink tomt, hus och maskiner. Fastigheten har en rätt stort tomt, som jag tror borde kunna styckas av och hälften skulle kunna säljas för bostadsbyggande. Huset har kommunalt avlopp, men får vatten via grannens brunn (servitut). Huset värms upp med ved+en äldre luft-luft värmepump. Jag tänker mig att eventuellt bygga ut huset längre fram med en bodel och flytta dit. Fastigheten ligger på landet, runt om finns inga fler industrilokaler utan ett fåtal bostadshus och resten åker.

Jag har aldrig köpt vare sig hus (inte boningshus heller alltså), tomt eller verksamhet tidigare och har därför väldigt dålig koll.

Frågor:

1) Hur kontrollerar jag servitutet? Jag vill ju helst kolla att allt står rätt till med någon myndighet och inte bara gå på säljarens ord. Han verkar absolut ärlig, men det känns ändå rätt att vara försiktigt.

2) Har läst om att kommunen ibland kan tvinga fastighetsägare att tvångsanslutas till det kommunala vatten- och avloppsnätet. Stämmer det? Hur kan man kolla om fastigheten ligger i farozonen för detta?

3) Finns det något smidigt sätt att kontrollera om det finns "bredband i gatan" så att man kan ansluta sig?
 
1. I bästa fall så fnns det inskrivet, och går att få ut från lantmäteriet. I sämre fall så är det ett avtalsservitut som inte är inskrivet. Avtalsservitut är helt enkelt ett avtal mellan två fastighetsägare, det är giltigt även efter att någon av fastigheterna bytter ägare.

MEN, om den tjänande fastigheten (den som förser dig med vatten) byter ägare, så är säljaren där skyldig att informera köparen om att avtalsservitutet finns, och det gäller då även med den nye ägaren. OM säljaren missar detta så att köparen köper utan att veta om att avatlet finns, så är köparen inte bunden av avtalet, däremot så har då säljaren begått ett avtalsbrott gentemot dig. Men det är ju så lagom kul att ev. kunna få skadestånd för att vattnet klipps.

Detta gäller alltså oinskrivna avtalasservitut.

Sedan finns det en del äldre varianter av servitut, som kan härstamma från en fastighetsbildning, de gäller som inskrivna, men kan vara väldigt svåra (och dyrt) att hitta i lantmäteriets register.
 
2. Ja kommunen kan tvinga fram anslutning till kommunalt avlopp, kolla med kommunen. Kostnader på uppmot 300 000 förekommer.

Det finns fler obehagliga överraskningar man kan råka ut för. Ex.gatukostnadsersättning. Det är i princip en avgift för att kommunen byggt en gata. Den tas i normalfallet ut i samband med att gator byggs, men i vissa kommuner kommer man på 50 år efter att gatan ärt byggd att man glömt debitera, och kan då kräva bortåt 300 000 på ett bräde, från varje villaägare, jag tror att dte kan vara ännu mer om det gäller en större industrifastighet..
 
Om det är en väsentlig del av din plan att bo där själv, eller att stycka av tomter för bostäder så bör du kolla med kommunen innan. De kan mycket väl stoppa avstyckningen, och förbjuda dig att ändra användning på den bef. bygganden som tänker bo i.
 
Tack för ditt svar. Tappade helt hakan av gatukostnadsersättningen, lagom kul överraskning att råka ut för...:/
 
Gatukostnadsersättning var inget tjänstemannen på kommunen kände till. Hon menade att gatan ju redan fanns där och kände inte till att ett sådant krav kunde komma i efterhand.

Vattnet från grannfastigheten fanns inskrivet hos lantmäteriet, så det verkar lugnt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.