Det där med att mobiler sänker annonsvärdet är inte helt osannt. Kollade på färska siffror igår på våran hemsida, i en helt helt annan bransch. Windows fortfarande största operativsystemet bland våra besökare. Men iOS var tätt tätt bakom, med iPhone som störst del i iOS. Det är galet mycket.
 
rightnow skrev:
Det där med att mobiler sänker annonsvärdet är inte helt osannt. Kollade på färska siffror igår på våran hemsida, i en helt helt annan bransch. Windows fortfarande största operativsystemet bland våra besökare. Men iOS var tätt tätt bakom, med iPhone som störst del i iOS. Det är galet mycket.
Jag hoppas du ursäktar, men detta säger absolut ingenting. Vissa sajter surfar jag på enbart med mobilen, vissa enbart med datorn, och vissa 50/50. Hemnet har jag aldrig besökt med mobilen, men regelbundet med datorn, t.ex. Ipaden har nog hänt en eller ett par gånger, använder den sällan, den är ju som en bil utan ratt... ;)
 
Jag fattar ingenting. Varför höjer inte mäklarna bara arvodet med en tusenlapp?

Jag vet ju vad jag kommer säga till min mäklare: "Jag ska ha 600 kr i hemnet-rabatt."
 
  • Gilla
Credde och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inget konstigt i att de vill tjäna mer pengar. De har en bra produkt som används flitigt. Det kostar väl 50 kr att sälja ett skrivbord på Blocket som man får ett hundra för. Jag hade gjort likadant.
 
Det är inte att ta betalt jag vänder mig emot. Det är oskicket med en massa olika avgifter åt höger och vänster.

Det här är helt i paritet med hantverkarnas avgifter för servicebil. Det kan ju ni mäklare tänka på som gnäller på det fenomenet.

Ta betalt vad det kostar i stället. Betala två räkningar för ett jobb är måttligt roligt.
 
wertok skrev:
Jag ser inget konstigt i att de vill tjäna mer pengar. De har en bra produkt som används flitigt. Det kostar väl 50 kr att sälja ett skrivbord på Blocket som man får ett hundra för. Jag hade gjort likadant.
Nja det här är ju ett helt annat projekt. Jag tycker en relevant fråga är om de skall tjäna överdrivet med pengar på det här. Om avgiften leder till att mindre objekt hamnar på hemnet så att man som konsument tvingas använda flera olika sajter där vissa sajter inte ens har koppling till mäklarhusen så har de ju devalverat ned sin egen tjänst. Den är allt annat lika värd mindre än för ett år sedan så du som konsument kan pruta och ifrågasätta om mäklarens marknadskanaler verkligen är värda lika mycket som tidigare. :)
 
Jugend skrev:
Nja det här är ju ett helt annat projekt. Jag tycker en relevant fråga är om de skall tjäna överdrivet med pengar på det här. Om avgiften leder till att mindre objekt hamnar på hemnet så att man som konsument tvingas använda flera olika sajter där vissa sajter inte ens har koppling till mäklarhusen så har de ju devalverat ned sin egen tjänst. Den är allt annat lika värd mindre än för ett år sedan så du som konsument kan pruta och ifrågasätta om mäklarens marknadskanaler verkligen är värda lika mycket som tidigare. :)
Tillgång och efterfrågan. Jag är övertygad om att de i det läget dom är i nu fortfarande är marknadsledande samt kommer kunna mjölka ut många sköna miljoner om året inom en överskådlig framtid. Länken med information i ursprungsinlägget att de delar inkomsten så tydligt var nog inte meningen att gemene man skulle veta om. Men med tanke på ägarförhållande så är det inte direkt någon nyhet.
 
- Vi tycker att det här är en rimlig kostnad när man säljer sin bostad att det är säljaren som betalar den här avgiften direkt till Hemnet. Men det kan man naturligtvis ha synpunkter på, säger Hemnets vd Carl-Henrik Borg. (Ur dagens SvD)

På samma vis är det helt rimligt att säljaren betalar tidningsannonser, skyltar till visning, mäklarens bilresor, telefonsamtal, och inte minst för den tid som mäklaren faktiskt lägger på att sälja objektet, ta fram avtal osv och så klart ett visst bidrag till mäklarens kostnader för dennes overhead-kostnader. Allt detta är självklart helt rimligt, precis som att säljaren betalar avgiften till hemnet.

Det är egentligen bara en enda sak som är helt åt h-lv-t- och det är att säljaren av någon helt outgrundlig anledning skall ge mäklaren en ansenlig del av försäljningssumman!?! Alledels särskilt orimligt är just det mot bakgrund av att mäklaren de facto är hindrad i lag att arbeta till förmån för säljaren, mäklaren skall vara neutral.
Det är också helt orimligt att de som säljer sina bostäder ska betala för de som inte blir sålda.

Så jepp, jag är helt för avgiften, under förutsättning att mäklarna samtidigt slutar arbete på procent!
 
  • Gilla
corre och 3 till
  • Laddar…
Grejen var väl att man redan betalt för annonsering. Nu blir det dubbelt.
 
O
Det är väldigt intressant med det hela... eftersom annonsering ingår i de pengar man redan betalar till mäklare.
Avgiften hade kunnat lösas på ett annat sett, nu är det bara girighet....
Mäklarna skulle kunna betala en fast avgift till hemnet varje år för obegränsat antal objekt. Att säljaren ska betala till hemnet för annonsen tycker jag är fel. mäklarna tar ganska bra betalt för sina tjänster redan från början.
 
Mikael_L
Jag hoppas hemnet höjer annonsavgifterna skyhögt mer ...

Jag hoppas också att mäklarna fläskar på med ännu större arvoden.












Så folk så snart som möjligt slutar anlita dessa ...
 
Skulle tro att vi mycket snart får se mäklare som annonserar att dom "bjuder" på avgiften till Hemnet.

Få mäklare är nog intresserade av att deras objekt inte skulle finnas på Hemnet. Personligen skulle jag dessutom be mäklaren dra åt pepparn om vederbörande kom dragandes med något tjafs om extra avgifter.

Edit: Sedan åker man ju givetvis dit på kostnaden i alla fall via arvodet, men det är en annan sak..
 
Redigerat:
I det stora hela tycker jag det är storm i ett vattenglas, 600:- är ingenting. Däremot tyckte jag att det blev smolk när det framkom att hälften av annonspriset ska gå till mäklaren.

thomasx skrev:
Jag hoppas du ursäktar, men detta säger absolut ingenting. Vissa sajter surfar jag på enbart med mobilen, vissa enbart med datorn, och vissa 50/50. Hemnet har jag aldrig besökt med mobilen, men regelbundet med datorn, t.ex. Ipaden har nog hänt en eller ett par gånger, använder den sällan, den är ju som en bil utan ratt... ;)
Och jag använder knappt Hemnet på datorn alls, suger ju. Däremot på iPaden kommer hemnet till sin rätta. Så olika man kan se saker och ting. Min bärbara samlar damm efter jag skaffade iPad. Ska jag arbeta använder jag en riktig dator. :)
 
Jag tycker det är lite märkligt. Om man tänker att man säljer en fastighet i glesbygd så blir ju tex 600 spänn relativt mycket av fastighetsaffären. Då kommer ju den marknaden antagligen att flytta till andra områden. Man vill ju inte sälja en tomt för 50 000 kr och kostnaden för annonsering är över 1 % av priset. Hela grejen är ju helt galen. Ambitionen för Hemnet borde ju verkligen vara att det skall gå med vinst genom annonser, inte genom intäkter från objekten. Då minskar ju antalet objekt antagligen.
Booli kommer väl att bli alternativet tror jag.
 
  • Gilla
mariatherese
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.