Håller på att leta efter diskbänk. Vi vill ha en som är 40 mm hög, har två stora hoar, korgventil med reglage uppe på bänken (så slipper man köra ner handen i vattnet) samt en inbyggd diskmedelspump. Den enda vi har hittat som her detta är en Intra Chef Mega, problemet med denna är att är så j-vla dyr. 12.500 kr
Någon som känner till något annat märke?
 
Vi köpte en från Isakssons plåt i Borlänge. De gör den precis som du vill ha den. Vi betalade en bra bit över "standardhoar" men långt under det pris du nämnt....

http://www.isakssons.com

Här är lite bilder på vår diskbänk:
http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/koket.html

http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04-april/koket/web/IMG_3193.jpg

http://www.fasting65.se/byggdagbok/dagboken/04_mars/03-16/web/IMG_3072.jpg

Vår diskbänk är 40 mm hög, har ett uppvik bak på 50 mm, dubbla hoar med en urslagssil och en vanlig diskbänkssil. Dikmedelspump har vi inte - men det är enkelt att komplettera, har funderat på det. Kanterna är lätt vinklade och mittspalten mellan hoarna är försänkt så att inte vatten åker upp på diskbänken ifall man spolar på den.

En nackdel med Isakssons är att det saknades spånskiva under bänken. Detta löste jag busenkelt med att sätta en 2x16 mm tjock spånskiva som jag satte på undersidan. Detta gjorde bänken stummare.
 
Hemmakatten
Erat kök är riktigt, riktigt snyggt Fasting! Och diskbänken ser jättebra ut med kanten baktill. En liknande vill jag också ha. Några frågor:
* Går det bra att ha en tunn skärbräda på diskbänken och använda kniv utan att knivskaftet slår emot den "uppvinklade" framkanten?
* Är den stora hon tillräckligt stor för att få ner en bakplåt?
* Förstår inte riktigt vad du menar med en försänkt mittspalt? Är den lägre än själva diskbänksytorna eller vad?
* Inget kul med diskbänkar som sviktar. Bra lösning du hade. Hur satte du fast spånskivan? Har sett att några diskbänkar redan är förstärkta på undersidan från början. Gick det att få från Isakssons?
* Hur tjock är plåten?
*Vad var det som gjorde att ni slutligen fastnade för Isakssons? Pris eller kombination eller annat?

Detta var många frågor, men visar man en snygg bild så får man nog räkna med det, eller... ;)
 
Får man fråga vad en sådan doning kostade?
/Thrax
 
* Går det bra att ha en tunn skärbräda på diskbänken och använda kniv utan att knivskaftet slår emot den "uppvinklade" framkanten?
Vi har aldrig upplevt det som ett problem. Med en gammal odödlig 7 mm perstorpskärbräda och globalknivar har vi aldrig irriterat oss på det ganska låga uppviket.

* Är den stora hon tillräckligt stor för att få ner en bakplåt?
Jorå, det går jättebra. Jag har tyvärr inte måtten tillgängliga, men hoarna är rätt stora. Det var ett krav. Dock är Mieles plåtar rätt små jämfört med gamla spisar.

* Förstår inte riktigt vad du menar med en försänkt mittspalt? Är den lägre än själva diskbänksytorna eller vad?
Du har fattat precis vad jag försökt beskriva. Mittspalten är ca 1 cm lägre än diskbänksytorna.

* Inget kul med diskbänkar som sviktar. Bra lösning du hade. Hur satte du fast spånskivan?
Plåten var in-vikt i framkant så den satt som en smäck. Det kändes nästan som de räknat ut att det skulle passa med två spånskivor.

Har sett att några diskbänkar redan är förstärkta på undersidan från början. Gick det att få från Isakssons?
Isakssons kan säkert slänga i spån men det blir ju dyrare. Det är inte direkt dyrt att göra själv - eller krångligt. Tror franke har spån i nån deluxeserie.

* Hur tjock är plåten?
....eh. "vanlig" tjocklek....ingen IKEA-folietjocklek.

*Vad var det som gjorde att ni slutligen fastnade för Isakssons? Pris eller kombination eller annat?
Rekommendation från herr Hallström på Elonbutiken i Falun. Han sa att Isakssons var bra och har sjyssta priser....Vi hade priser från Franke att jämföra med. Dessutom ingick diskbänken i ett paketpris på hela köket inkl alla bänkar.

Postad av: thrax Postad den: Idag kl 12:30
Får man fråga vad en sådan doning kostade?  
eh.....jag TROR den kostade runt 8-9 loppor inkl frakt från Borlänge till Sthlm.
 
Hemmakatten
Tack, snacka om snabbt svar!! ;D
 
Vi köpte vårans ifårn Deco Steel - tips ta Frankes & Intras kataloger för hoar och välj ut - just DEN hon vill jag ha så svetsas den in i en diskbänk efter Era mått.
Frankes hoar är himla snygga - mkt snyggare än Intras tycker då jag :) åsså kan man ju köpa dne ifrån www.sigro.se t ex. Eller måttbeställa en - Deco Steel klår Stala :) i pris kan jag ju tala om ;-)

http://www.landerydsrostfria.se/
Och det är en heldämpad MED spånskiva under som de säljer :))
 
Fasting65, kan det vara Tibrokök ni har? Är de så inivassens dyra som sägs?
 
Hemmakatten
Gummigum skrev:
Vi köpte vårans ifårn Deco Steel -
De såg inte heller så dumma ut - de specialbeställda skivorna alltså.

Jättebra tips att "sno" idéer från Franke o andra o låta annan firma tillverka.

Vad kul att för en gångs skull få lite "trevliga" problem att brottas med. :D
 
Solana skrev:
Fasting65, kan det vara Tibrokök ni har? Är de så inivassens dyra som sägs?
Jo det är ett Tibrokök... Dyra?! - Ja, det beror på var man handlar. Vi fick okej priser i Falun, men i Stockholm var de svinaktigt dyra...

Förresten - våra hoar är halvfabrikat från Franke. Dessa har inte Isakssons knackat för hand.
 
Fasting65, himla snyggt kök! Skall kontakta Isaksson för en offert.
 
*Suckar* jag vill absolut ha längre bänk än den jag har idag dvs en bra bit längre än 2 meter samt med vinklad hörna :-X ... börjar tro att diskbänken blir den dyraste detaljen i huset ...
 
Fasting65 jätte snyggt kök

Jag gillade verkligen touchen av de 3 taklampor över diskbänken. Mycket smakfullt !

Gratulerar ;D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.