Hur mycket kräm måste man ha i en kompressor om man vill använda en lufttrycksdriven mutterdragare(för bil)? Hittade en billig med följande spec :

Luftmängd: 100 l/min. Genomlupen cylindervolym: 130 l/min. Arbetstryck: 8 bar. Effekt: 750 W/1 hp. Varvtal: 2850 rpm. Tankvolym: 8 l. Säkring: 10 A. Spänning: 230 V. [FONT=Arial, sans-serif] ...en annan fråga, är det helt ren luft som kommer ut eller kan det finnas oljor och annat skit i luften? (Om man vill blås-rengöra känslig utrustning som optik)[/FONT]
 
Den räcker inte till en mutterdragare, speciellt inte med så liten tank. Runt en 250 l/min är nästan minimum, har man större tank kan man klara sig kortare stunder med små kompressorer, men under 200 l/min anser inte jag va värt att prova knappt! Kollar du på mutterdragare står där kravet på luftflöde.
Spår av olja kommer det att finnas i den där, annars ska du leta upp en som är oljefri.
//peder
 
nattugglan11 skrev:
Hur mycket kräm måste man ha i en kompressor om man vill använda en lufttrycksdriven mutterdragare(för bil)? Hittade en billig med följande spec :

Luftmängd: 100 l/min. Genomlupen cylindervolym: 130 l/min. Arbetstryck: 8 bar. Effekt: 750 W/1 hp. Varvtal: 2850 rpm. Tankvolym: 8 l. Säkring: 10 A. Spänning: 230 V. [FONT=Arial, sans-serif] ...en annan fråga, är det helt ren luft som kommer ut eller kan det finnas oljor och annat skit i luften? (Om man vill blås-rengöra känslig utrustning som optik)[/FONT]
Köp en eldriven istället om du inte har behov av en riktig kompressor.
Den där kan du pumpa cykeldäck med :)
 
Ju dyrare mutterdragare du köper ju mindre luft behöver den, men under 150l/m i Fri Angiven luftmängd fungerar nog ingen modell..

Och du bör ha en 50l tank minst om du ska köra roterande luftverktyg. 8l duger inte..
 
Eldriven? Det är den med. Men jag håller med om att den inte räcker till mycket dock.
Ska du ha nåt som räcker till mutterdragare och är oljefri så ska du upp över 4000-5000kr.
 
Raukman skrev:
Eldriven? Det är den med. Men jag håller med om att den inte räcker till mycket dock.
Ska du ha nåt som räcker till mutterdragare och är oljefri så ska du upp över 4000-5000kr.
Suhagg menade nog eldriven mutterknackare. :)
 
FredrikR skrev:
Suhagg menade nog eldriven mutterknackare. :)
Korrekt
 
Aah, så långt tänkte inte jag! I min värld är alla mutterdragare luftdrivna!
 
Finns eldrivna hos de flesta biltillbehörsfirmor. Verkstäderna slarvar dock ibland med att ställa ner kraften på deras luftdrivna mutterdragare när de ska sätta på däcken igen och använder samma läge som när de skruvade av däcken. Bultarna/muttrarna dras då fast med många hundra Nm och det kan sedan vara mycket svåra att få loss med vanliga hemma- och hobbyverktyg. Oftast ska hjulbultarna dras fast med omkring 125 Nm, ungefär som det blir när man drar åt lagom med ett vanligt fälgkors.
 
Aah, så långt tänkte inte jag! I min värld är alla mutterdragare luftdrivna
Det var de för mig också. Men när jag inte hade lust att skaffa större kompressor köpte jag den Meecen på Jula som Suhagg länkade till. Tror det är den iaf, ser liknande ut fast den såldes i låda med 4 krafthylsor.
Ganska tung och klumpig men funkar riktigt bra. Var lite skeptisk men blev glatt överraskad. Det enda var att hylsorna som följde med knappast kunde kallas krafthylsor, de sprack ganska fort.

Ser på julas hemsida att de även har en Digital mutterdragare, http://www.jula.se/digital-mutterdragare-1-2-1-05kw-009019

Någon som testat den?

Åter till frågan: Jag har en 2hp, 25 l tank och tror det är 150l/min och den räcker inte om man ska köra en stund. Visst kan jag lossa däcken men jag får inte ha bråttom mellan bultarna. Och är det en trilskande bult där du behöver köra en stund så avtar kraften väldigt fort.
 
Kollade närmare på Suhaggs länkar. Jag har en Meec men det är inte den som finns på Jula nu utan min ser ut precis som den på Biltema. Hade la för mig att den var på mer än 900 W.
Kan nog stämma det att när jag köpte min så hade Jula 2 st gråa Meec och jag tog den största för där följde "krafthylsor" med.
Då har la den utgått och ersatts av en Digital mutterdragare....
 
JerreEssberg skrev:
Ser på julas hemsida att de även har en Digital mutterdragare, [länk]

Någon som testat den?
Digital.. Antingen funkar den, eller så funkar den inte ..1/0. Sorry, kunde inte låta bli! ;-)
 
"Mutterdragaren har utfört en felaktig åtgärd och applikationen kommer att startas om."
 
  • Gilla
greebfighter
  • Laddar…
"LCD-display visar exakt vilket vridmoment mutterdragaren är inställd på"... Julas säljtext, ja de lovar inte lite vill jag säga. Nej, den displayen skulle jag inte lite på, moment är en hel vetenskap och jag skulle hellre köpa en vanlig momentstav och sätta emellan så blir det hyfsat rätt moment varje gång.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.