Hej!

vi håller på och ska renovera köket och vill placera diskbänken på motsatt vägg ca 3 m längre bort. Nya rören kopplas mot gamla stammen. Behövs det en bygganmälan och ka?

lika så gör vi ett stambyte eftersom vi renoverar badrummet och byter gamla golvbrunn etc. Och ställer oss egentligen samma fråga, behövs det bygganmälan?

känns väldigt luddigt vad som avser en väsentlig förändring i avlopp och vatten och vill gärna höra hur andra inom detaljplanerat område gjort!
 
Borde stå på kommunen hemsida men jag har väldigt svårt att tro att ni måste görs nån anmälan eller ha en ka.
Ska ni ta in hantverkare så lyssna runt i er bekantskaps krets och fråga om nån har nån att rekommendera ..
 
Hantverkare är ju en djungel men där känner vi oss säkrare! Det värsta är att vi vill börja bygga på dag ett efter tillträde och det verkar som man inte kan lämna in anmälan i förväg så det förskjuter vår renovering flera veckor i värsta fall.
 
Skit i bygganmälan! Har mycket svårt att tro att någon behövs i detta fall!
 
Det enklaste är ju att kontakta kommunen och kolla.
 
Ja vi hade ju tänkt att göra det:) Men eftersom det är lite av en tolkningsfråga vad som är väsentlig förändring var vi mycket nyfikna på hur andra gör.
 
Nej, ni behöver inte göra någon anmälan vid den renovering som beskrivs.
Befintligt kök som renoveras.
Befintligt badrum som renoveras.
Båda har tidigare funnits och har haft avlopp installerat.
Eller har jag missat något i frågeställningen?
 
Nix och kommunen har bekräftat det.:) De som gjorde oss osäkra var att kommunen först gjorde de en snabb bedömning över e-post och sa typ "jo, troligtvis. bäst att ni skickar in" men efter vi pratat med dem och beskrivit lite mer i detalj idag så har de ändrat sig och jag får en skriftlig bekräftelse på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.