Jag ska sätta lockpanel och undrar om man ska ha en glipa högst upp mot råsponten på kortsidorna? Jag har sett andra som har ända upp mot råsponten men har också sett andra som inte har det? Blir väl bättre luftning med en glipa eller kanske inte behövs ?

På långsidorna av huset ska det väl va en glipa? För där har jag ju satt en luftspalt till taket, som kommer hamna precis innanför panelen.

En annan fråga ska nätet vid takstolarna bara sitta över själva luftspalten i taket ? :surprised:
 
Mikael_L
Inte helt lätt att svara på frågorna då man inte vet 100% hur det ser ut.

Men vill du ha ventilation någonstans ska det vara luftspalt där, enkelt va? ;)
Vanligt är att ha takfotsventilation vid takfoten längs hela långsidorna, betydligt mer ovanligare att ventilera på gavelsidan.
Är det kallvind brukar det istället sitta någon ventil på gavelspetsen.
Så du får helt enkelt kolla var det finns öppningar som leder in till luftspalter eller kalla vindsutrymmen.

Och sen sätter man insektsnät över alla öppningar som leder in någonstans där insekter kan tänkas trivas. Ja det är nästan alla öppningar man kan hitta det. Under takpannor eller takplåt som blir vrålvarm av solen sommartid brukar inte insekter vilja. Men däremot gärna under råspont, board eller vad som nu ligger under pannorna.
 
Jo jag tänkte mest på gavel sidan, jag har gjort en luftspalt på 3,8cm i taket med masonit, läkt och ska ha tak upp till nock inne.

Så jag menar om det ska va en glipa på gavelsidan för luftningen bakom panelen längst upp, att man inte sätter brädorna/fasaden upp mot råsponten på gavelsidan ?
 
Mikael_L
Moset skrev:
Så jag menar om det ska va en glipa på gavelsidan för luftningen bakom panelen längst upp, att man inte sätter brädorna/fasaden upp mot råsponten på gavelsidan ?
Tja, finns det någon öppning där bakom?
Ganska ofta är det en takstol där bakom, som hindrar ev ventilation.
 
nej jag menar bara för luftning av panelen :p inte taket, jag har satt luftspalt/läkt för panelen men nu ska panelen upp och då undrar jag om den ska va ända upp till råsponten eller inte :p För de kanske borde va en glipa så den blir luftström bakom panelen, uppe till nere.
 
Mikael_L
Jaha OK ... :D

Tja, jag vet faktiskt inte riktigt. Själv satt jag ingen glipa fasadpanel->råspont på gavelspetsarna. Men jag kan inte lova att det är korrekt. ;)
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.