Vi planerar nu som mest ett bygge av ett fritidshus i fjällen.

Vi kommer att bygga allt själva. Ta hjälp av tex svärfar som är elektriker och annars vänner som har behörighet.

MEN nu när man ska söka bygglov så vill de ha in papper på produktionskostnaden. Vad ska räknas in i den? Markarbete? Grunden? Hamnar vi under 10prisbasbelopp slipper vi byggfelsförsäkring samt färdigställandeskydd. Samtidigt så hittar jag info om att självbyggare inte behöver dessa överhuvudtaget. Snacka om att bli förvirrad!!

Sen så ska banken åxå ha en produktionskostnadskalkyl, ska det vara exakt samma uträkning som den om bygglov eller ska man här ta med ALLT tex tomtpris, anslutning VA?

Kommer säkert ha många frågor inför bygget men får väl lägga in det på rätt ställe här på byggahus...

/Kristina
 
Fick svar av kommunen idag och det är samma som till banken. Kostnader för mark (tomtpris,planering mm) samt själva byggnadskostnaden för huset. så med andra ord är det ju kört att hamna under 450 000kr. (tomt, v&a och husstomme och fönster blir ju runt 400 000kr bara det!!)

MEN eftersom de enligt lag kan göra undantag för självbyggare och vid fritidshusbygge så tänker jag fortsätta kämpa med att slippa byggfelsförsäkringen och färdigställandeskydd! Bara att leta åt all info man kan hitta på nätet för att lägga fram till byggnadsnämnden.

Så är det någon som har bra tips på sidor där jag kan hitta info så vore det snällt. :)

/Kristina
 
Låter väldigt märkligt om tomten med tillhörande kostnader för anslutningar etc. skulle ingå i underlaget för byggfelsförsäkringen.

Tomten kan man ju ha råkat köpa tidigare (typ 5 minuter tidigare).

Om man antar att man vill undvika att teckna byggfelsförsäkringen, så tror jag att det är helt OK att utgå ifrån att allt arbete skall vara självbyggeri. Om man sedan kroknar och anlitar hantverkare för vissa moment som råkar ta kostnaden över 10 basbelopp. Så tror jag inte att man riskerar någon påföljd.
 
Skulle det vara byggfel på tomten?
 
  • Gilla
Byggmarodören
  • Laddar…
Färdigställandeskydd tror jag inte ens att du kan teckna som privatperson även om du nu skulle vilja det, i alla fall fick jag det svaret när jag kämpade för att få igenom bygglov på ett lösvirkesbygge i egen regi.
Byggfelsförsäkring kan du oxå få slippa som egenbyggare om kommunen går med på det, i vilket fall kan du inte få ut ett öre på den om du bygger allt själv.
 
Jag tycker åxå det är konstigt för när man ska teckna byggfelsförsäkringen ska man inte ta med dessa punkter. Alltså mark och v&a.

Får helt enkelt lämna in ett brev till byggnämnden att jag vill att de ska ta ställning om jag kan få slippa byggfelsförsäkringen. Helt värdelöst att lägga ut minst 12 000kr på en sån där försäkring. Vi kommer endast anlita för grävningen till där plattan ska stå och nedgrävning av avloppsrör mm. Allt över mark kommer vi göra själv för att få ner kostnaden. Om jag haft tummen mitt i handen hade jag anlitat för hela huset och hade direkt tecknat försäkringen utan tjafs.

Fundera på att kontakta grannkommunen och se hur de ställer sig till det. Vet de som byggt i klimpfjäll som inte behövt denna försäkring. (Vi borgafjäll)

/K
 
Jag bygger en villa i egen regi men med snickare på timme och jag hänvisade till detta. Jag behövde ej byggfelsföräkring eller färdigställandeskydd.
 
hmm det var då tusan. Ja hoppet är ju det sista som överger en. Får prata med kommunen igen.

/K
 
bumpaberra skrev:
Jag bygger en villa i egen regi men med snickare på timme och jag hänvisade till detta. Jag behövde ej byggfelsföräkring eller färdigställandeskydd.
Men då gör kommunen fel, fast åt andra hållet.
 
haavard skrev:
Men då gör kommunen fel, fast åt andra hållet.
På vilket sätt gör de fel. Jag hänvisade till de paragrafer som som finns för att slippa. Blev inte ens någon diskussion utan han gav dispens direkt.
 
Trots första stycket behöver en byggfelsförsäkring inte finnas för åtgärder som enligt 9 kap. 4 § plan- och bygglagen inte kräver bygglov eller åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset.

Det behövs alltså ingen försäkring för åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset.
Det betyder att DU måste hålla i hammaren. Låter du en snickare utföra arbetet kräver lagen att du skall ha försäkring.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.