Håller på med en liten om/tillbyggnad av vårt hus. Befintligt hus har källare och tillbyggnaden har krypbrund
En fråga som dök upp är hur jag ska dra avloppsröret från diskbänken i köket. Som jag ser det finns det två (eller troligen ännu fler) alternativ.

AVLOPPSALTERNATIV.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alternativ A
Låta röret gå genom rakt genom bjälklaget och sedan i krypgrunden och genom källarväggen för att kopplas in i avloppsstammen som går från toaletten. Isolering kring röret i krypgrunden kanske behövs med tanke på frostrisk. Vet att det troligen inte behövs för ett avlopp med korrekt fall, men har vairt med om att avlopp på andra ställen frusig igen då en kran stått och droppat och det sakta byggts på is

Alternativ B
Låta avloppsröret gå i bjälklaget (eventuellt får jag borra genom några reglar, men det borde väl funka med ett 50mm hål eller ska man ha minst 75 mm rör till köksavlopp i en 9" regel) och ansluta till röret där befintligt köksavlopp går idag. (det är endast de vertikala stammarna på skissen som finns idag)

Som jag ser det är Alt A en enklare lösning att dra rent praktiskt, men det kanske är bättre att ha rören i isolerad miljö?

Vad sedan gäller vatten till kranen i köket så har jag förstått att säkert vatten inte är så förtjusta i att ha vattenrör i isoleringen i golvbjälklag? Är det rätt tolkat och att jag i så fall borde satsa på att få vatten till köket i väggen bakom diskbänken?

mvh
Johan
 
  • AVLOPPSALTERNATIV.jpg
Alternativ A för avloppet, många hus har den lösningen, har du en kall torpargrund är det inte fel med isolering för att gardera sig. Inga vattenrör i ytterväggar bara, går utmärkt att lägga pex(rör i rör) i bjälklagret dim. 15x2.5.

Glömde 75mm till köksavloppet(y)

>>http://www.sigro.se/sv/uponor/wirsbo-combipex-qe-rir.php

mvh
 
Redigerat:
I vårt förra hus. Ett LB-hus med krypgrund från 1980, hade vi endast de grövre avloppsrören synliga i krypgrunden. 50 röret från köket gick i bjälklaget, till det grövre röret i badrummet. Aldrig några problem med frusna rör.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.