:confused:
Håller på och renoverar badrummet i ett 1-plans hus från 1976 med platta på mark
och råkade bila av värmekabeln som ligger i plattan.

Kabeln fungerade innan detta haveri.

Min fråga är , kan jag strunta i denna kabel och i princip säga åt elektrikern att koppla ur denna
i centralen eller skall man försöka skarva denna?

Dvs är det risk för att rör fryser, fukt i plattan, osv. osv?

Annars tar ju dessa en hel del ström + ev magnetfält.

Alla svar mottages med tacksamhet som vanligt.
:rolleyes: / Micke
 
Om du menar den kabeln som ligger i husets periferi, så är den avsedd att hindra marken under att tjäla.
Idag har man ofta markisolering utanför plattan istället. Ger samma funktion.
 
Kabeln sitter alltså ingjuten ca 15 in från väggen och ca 5 -10 cm nere i plattan.

Frågan kvarstår dock, kan jag strunta i denna kabel ?

mvh Micke :what:
 
Beror på om, och i så fall hur mycket, din platta fr -76 är isolerad under, samt hur känslig man är om baktassarna.

Ligger badrummet "inne i huset" så bör plattan vara varmare än om det gränsar mot en el flera ytterväggar, men det är kanske så marginellt att det inte nödvändigtvis har någon nämnvärd betydelse. Hur varmt man håller i badrummet har en hyfsat stor betydelse. Har man uppåt 25C så klarar det sig nog bra utan kabel. Alternativ till golvvärme är en fläktkonvektor. Den drar runt den varma goa rumsluften så att den värmer upp golvet också. (Helst ska fläkten blåsa den varma luften ner mot el längs med golvet.)
 
Kabeln går nog runt hela huset.
Om den bryts vid badrummet kommer det inte att gå ngn ström till ngn del av periferin.
Inte riskfritt.
 
Redigerat:
Ja så är det. Kabeln går ej att få tag på längre.
Nästan omöjligt att skarva dessutom.
Kollade med grannen, hans funkar inte heller. Isolering under
plattan.
finns inga alternativ än att låta det vara
:(
 
Här är en beskrivning på hur man skarvar en värmekabel.
Eftersom din kabel är ingjuten så får du väl skarva med en 2.5mm FK eller något annat med betydligt större diameter än ledarna i värmekabeln så att du inte får värmeutveckling i skarven.
 
Fast resistansen skall väl vara samma på den nya kabeln oxå?
 
Jag tänker mig att man inte vill ha någon värmeutveckling i lagningen eftersom den inte är gjord för det, till skillnad från resten av kabeln.

Vad jag minns av gymnasiefysiken så är värmeeffekten som utvecklas resistansen gånger strömmen i kvadrat. Dvs ju högre resistans desto större värmeutveckling. Och ju större tvärsnittsarea på ledaren, desto lägre resistans.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.