Hej!
Har ett rum i källaren som ska renoveras och bli "bostadsrum". Huset är ett LB-hus från 1970. Nu är där betonggolv och betongväggar. Min tanke är att lägga platonmatta, spånskiva och sen golvvärme på detta. Har tittat på Floore golvvärme. Vill sen lägga laminatgolv på detta. Väggarna ska reglas upp med stålreglar. Det finns inga kända fuktproblem men eftersom det är en källare vill jag ha ventilationen som blir med platonmatta, tänkte den och väggarna kunde ventileras tillsammans.
Skulle vilja höra era åsikter om detta. Tänker jag helt galet nu, och vad finns det mer jag måste tänka på för att detta ska bli bra? Har inte gjort nåt sånt här förut så jag tar tacksamt emot ALLA åsikter.
 
Svarar på detta eftersom jag själv sitter i samma situation och hur jag tänker. Jag svarar framför allt på golvkonstruktionen.
Det folk kan komma med i denna typ av lösning där du troligtvis har dålig eller ingen isolering under källargolvet är den sk omvända fuktvandringen.
Kort så handlar det om följande: Du värmer bottenplattan och jorden under bottenplattan mha av golvvärmen. På sommaren när du stänger av golvvärmen så sjunker temperaturen på bottenplattan snabbare än temperaturen på jorden under. I den situationen när bottenplattan är kallare än jorden så vandrar fukten från jorden upp mot bottenplatten - omvänd fuktvandring. Denna fuktvandring är det som folk varnar om. Jag har själv inte sett några som faktiskt har problemet men fukt är ju alltid dåligt. Man kan antingen isolera under plattan (eller under värmegolvet) eller strunta i att stänga av värmen på sommaren. Att isolera är ju bättre ur ett driftsekonomiskt perspektiv.
Många föreslår att göra det riktigt eller sätta på sig strumpor eller skaffa varma mattor.
Jag har själv ingen lust att knacka bort hela källargolvet, isolera samt gjuta igen och tänker i samma banor som du - ta en liten genväg.
Min plan är att sätta platon och sedan en hyggligt isolerande golvvärmeskiva med värmeplåtar för att rikta så mycket av värmen uppåt. Jag kommer inte använda spånskiva utan ett oorganiskt material (golvvärmeskivan) för säkerhets skull. I mitt fall så har jag radiatorer i källaren som kommer stå för uppvärmingen, golvvärmen är enbart för fot-komfortens skull. Det blir nog skillnad på hur mycket värme som går ner i plattan om man har 25-30-gradigt golv än om man har 20-22 gradigt golv.
Eftersom detta är mycket teori, ingen kan säga hur mycket värme som går ner i marken och påverkar sedan den omvända fuktvandringen så kommer jag köpa två enkla termometrar med givare på sladd och sätta ena i bottenplattan och den andra 20 cm ner i jorden under, på så sett kan jag se hur mycket golvvärmen påverkar (när jag sett det så kan jag bara klippa av kablarna och låta givarna vara begravda).
Mer om omvänd fuktvandring: http://www.fuktcentrum.lth.se/verktyg_och_hjaelpmedel/fuktskador/omvaend_fuktvandring/
Man kan även lägga fiberduk mellan betonggolvet och platonmattan för att förhindra att platonmattan "klapprar" mot betongen.
 
Tackar för ditt svar. Det känns ju lite oroligt att ändra på värmesystemet just med tanke på fukten. Huset har fungerat i 40 år som det är nu, men man vet ju aldrig om, och hur, man påverkar sånt förrän efteråt. Radiatorerna som sitter i källaren idag räcker inte för att hålla en behaglig temperatur på vintern. Jag har bott här i två år och de somrarna har jag haft värmen på i källaren och tänkte nog ha golvvärmen igång på somrarna också.Har tittat på Floore golvvärme, de har ett system som heter Easy, men isolerade skivor i olika tjocklek. Den tjockaste är 50mm så det blir ju rätt stor bygghöjd totalt men samtidigt tror jag inte det blir ett problem, där är 2,20 i takhöjd idag och dörren öppnas utåt så det borde kunna fungera. Ska ta och skicka iväg ett mail till dem nu och höra deras åsikt.En fråga; fiberduken man kan lägga under platonmattan, är den oorganisk?
 
Det enda jag sett på floore är att deras plåtar är snarare som en folie än en plåt, dvs väldigt tunn, vet inte hur mycket den fördelar värmen. Sedan så är det bra att passformen mellan skivan/plåten och värmeröret är bra - Easy verkar bra med en rundad försänkning, deras tunnaste är nog sämre då den har en fyrkantig försänkning.
Ja, fiberduken är oorganisk, väldig snarlik en markduk skulle jag påstå.
 
Intressant läsning, håller på med precis samma projekt, samma typ av källere också.
Jag funderar på att lägga platonmatta först sen Easy plattor med 50mm sen skulle jag vilja gjuta ovanpå de.
Funkar de eller skall man köra med cellplast där jag fräser in spår för golvvärmen och sedan gjuta på de?

Tack på förhand! :)
 
Jag har ett Annebergshus från 1974 med sutteräng. På visningen stank det mögel utanför entredörren. Mycket riktigt var de två rummen i källaren uppreglade på betongplattan. Nu har jag fixat det ena och rivit det andra, håller på och reglar upp gillestugan (det större av rummen).

Just det, REGLA. Det mest förbjudna av golvlägningstekniker. Men jag gör som så att jag lägger 45x45 som jag binder ihop med 22x70 glespanel. Sedan väger jag av med träklossar (skulle definitivt köpt en bordssåg men det fick gå bra med elhyvel) av varierande tjocklek. Sedan lägger jag syllpapp under klossarna och har ingen isolering. Samt att socklarna är ventilerade tack var distanser i masonit.

I vinter har det varit ner mot 15 minus här i Göteborg men jag märker inga problem med kalla golv. Det har varit en hel del pillande med avvägningen (en laser är en gudagåva) men det blev billigt och nu har jag ett ventilerat golv.

Kan ju tilläggas att jag kör med radiatorer men det har du väl nu? Kanske duger i en källare.

/Anders
 
Hej Anders,

Tack för ditt svar!
Man läser mycket om hur man inte skall göra för då uppstår de problm osv. Men man blir lite orolig för hur man skall göra.
Har precis rivit upp allting i min källare och där var det träreglat direkt mot muren och med mineralull som isolering ingen röta eller fukt där inte! Samma golvet hade det varit bastu som det låg plast matt direkt på betonggolvet, (något som jag också har läst att man inte för göra) men även där ingen fukt.
Så då undrar man hur det blir med värmegolv? (kommer ha golvet varmt året runt även sommaren).
Som det är idag sitter det Oljefylda elelement, håller på att konvertera om huset till vattenburen golvvärme och då vill jag ha det även i källaren, men då vill man ju att det räcker med enbart golvvärme.

Tack för hjälpen!
 
KlasLo skrev:
Min plan är att sätta platon och sedan en hyggligt isolerande golvvärmeskiva med värmeplåtar för att rikta så mycket av värmen uppåt. Jag kommer inte använda spånskiva utan ett oorganiskt material (golvvärmeskivan) för säkerhets skull.
En fundering: Vad fyller platonmattan för funktion om man sätter en golvvärmeskiva + klinkers?
Jag är själv i samma situation, funderar på golvvärme när jag ska renovera källaren. Har idag en takhöjd som fungerar, och vill gärna att den fortsätter med det. Varje cm är således viktig.
 
  • Gilla
Jkgbg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.