Undrar om det är någon här som frächat upp en trappa? Vårt hus är från 1980 och trappan är av gulnad furu. Är det möjligt att tex måla eller byta ut trappräckena och sätta på eklaminat på trappstegen? Såg en ursnygg trappa på viivilla.se med ek och stål. Känns lite mastigt att byta ut hela trappan.
http://www.viivilla.se/articles.asp?articleid=1064
(Jag är verkligen på 100-vilda-ideer-för-att-göra-om-huset-humör idag!)
 
pillan71 skrev:
(Jag är verkligen på 100-vilda-ideer-för-att-göra-om-huset-humör idag!)
Bara idag? Det är jag jämt ;Djag är en idé spruta och gör hundra grejer samtidigt ;DMamma säger att jag är född sådan så det finna inget hopp ;)

Jag har ingen furu trappa så jag vet inte själv så..
Men en kompis slipade sin och betsade den och det blev jätte fint(inte i ek utan mörkare)
Ett par andra kompisar har inte hunnit börja med stegen men dom har tagit bort själva "spaljen" som går på ena sidan och handledaren på den andra och bara det blev ett lyft. (Deras barn är stora så dom behöver ju inte tänka på att någon kan ramla ner)
Men du skulle ju kunna testat dej fram på en furubräda med hur du skulle vilja ha det.(jag skulle testat på stegen direkt ;D menjag är inte normal ;)
Jag har ingen trappa jag kan göra så med :'(men jag är svag för dom med rostfria räckesståndare.

Allt går om man bara vill:)
Lycka till!
 
Jag håller på att tjata på mina föräldrar att de skall släppa loss mig på deras trappa.
Den fick lite stryk när en annan bodde hemma (bobbycar från högsta trappsteget) ;D

Den är av samma typ som din.

Tänkte mer i banorna vit trappa med valnötsinlägg på alla trappsteg. Tror det kan bli riktigt snyggt.
 
Tosca, det var den bästa och mest underhållande *fniss* (förlåt :-[) brevkurs jag tagit i ämnet -Hur att inte slipa en trappa- ;)

Skämt å'sido, tur att varken du eller sonen skadade er, hade ju kunnat gå riktigt illa om någon varit under trappan eller, du ovanpå, när den rasade :surprised:.

MVH :)//Christina.
 
hahaha ;D

Skönt att det gick bra!!
Men trappan blev bra i alla fall ;)
 
Yikes!

Du hade verkligen tur som inte skadade dig, trappor är inte fjäderlätta!

Måste säga att jag är _mycket_ tacksam över att vi faktiskt aldrig lossade vår trappa (vi var ungefär 5 minuter från att försöka) när vi strulade med att få upp badkarseländet på övervåningen, kan föreställa mig scenen med badkar _och_ trappa på hallgolvet, och två personer på sjukhus som grädde på moset...

/ama
 
Jag skall själv påbörja och renovera våran trappa hemma. Letar febrilt efter tips och ideér.

Har slitit väck någon slags filter matta som satt limmat på trappan. Efter mycket slit och släp har jag även lyckats ta bort limmet. Så nu vet jag inte vad jag skall göra.... Slipa och sedan lacka, betsa ? eller om jag skall spackla och måla???

Någon som har tips eller ideér? hemsidor med bilder?

Tacksam för allt...

/Johan
 
På min trappa tog jag bort mattan och limmet så den blev helt ren. Därefter så slipade jag den och valde då att bara lacka den.(minns inte vad det är för trä på vår) Idag så fundera jag på att slipa ner lacken och betsa det i stället. Så det hänger nog på vad du vill ha för färg på den samt vad det träslag idag.

Lycka till!
 
Tack för tipset. Det är en furu trappa och jag tänkte att jag skall börja med och slipa ett trappsteg för att se hur det går.. Har hört att det kan vara riktigt jobbigt...
/Johan
 
Jag slipade med vinkelslip.Drog sen bara över med vanlig slipmaskin och fint papper en sista gång och sen lackade jag.

Lycka till!
 
Hej, har också påbörjat ett "rädda ful furutrappa". Vi har en öppen trappa så det var många sidor. Vagnstyckena är klara och undersidan av trappan. Har "bara" själva trappstegen kvar. Och aldrig i livet att jag gitter ta dem själv, det var det jobbigaste jag gjort. Hade något kommit och erbjudit mig 1000 kronor när jag stod i allt slipdamm, så hade jag nog sålt huset också.
Har ledsnat så mycket att vi nu tittar på en helt ny trappa.
Värt att tänka på är om du väljer att olja stegen med en mörkare pigmenterad olja, så måste du vara väldigt noggrann med slipningen, minsta slipros syns när man väljer mörkare oljor.
Lycka till!
 
Ja, jösses Tosca. Går det alltid så vilt till hos er? Himla tur att sonen inte var i närheten. Mina barn är 6 och 3 så jag skulle inte våga mig på sånt när de är hemma. Dessutom är det mycket markservice med så små barn.

Funderar nu på att sätta väggar mellan trappstegen, dvs ta bort luftutrymmena mellan trappstegen så att det inte ramlar ner damm mellan trappstegen. ta bort halkskyddet från trappstegen, slipa och sätta dit eklaminat. måla furuspjälorna vita. byta ut räckena mot smäckra dito i ek. Det kan väl bli snyggt? Kan man klä in hela trappan i plast för att skydda resten av huset mot damm?

Älskar att renovera i tankarna. tyvärr har jag inte så mycket självförtroende att jag sätter igång själv, och maken är inte intesserad. får kanske höra med någon fackman.
 
Ja, nä det med att klä in det i plast är nog inte så smart. Bättre då att ta ett trappsteg i taget. Tyvärr går det bara att stänga in till köket, inte till de andra utrymmena.
Men ???
-om man målar trappstegen, åker färgen av då?
-är laminat för tjockt att lägga på de befintliga trappstegen?
 
Nu till en riktigt dum fråga... Om man betsa trappen i någon mörkbets skall man sedan lägga på klarlack över för att få den fina finischen? eller skall man enbart betsa???

/fundersam
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.