Har fått en gammal bandsåg, en jonsered, av en kompis. Det är en riktigt gammal gjutjärnsklenod, gjord för extern motor dvs. Med rem ifrån taket! Men jag tänkte sätta på en vanlig elmotor på den, min fråga är då; vad för hastighet på bandet ska jag dimensionera remhjulet för? Och hur hög effekt behöver man på en dylik pjäs. Förmodar att man är tvungen att ha nån form av mjukstart också på den?!
Med vänlig hälsning, peder
 
3-4kW räcker nog gott.
Min bandsåg är det direktstart på.
 
Ok, perfekt. Men vilken hastighet ska jag växla den för? Är din också en stor klump? Va kan man ha för bandhastighet?
 
har du ingen bild på maskinen riktigt stor behöver en YD omkopplare
 
Kan ta ett kort i morgon, gamla motorn har ju en form av mjukstart, det är ett stort as på ca10 hk med släpringar och en stor resistorbox i oljebad, som man släpper på långsamt.
Jag har förvisso en sån motor ståendes men det kan nog va smidigare med en mindre och modernare.
 
ImageUploadedByByggahus.se1365671604.427501.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
här kommer bilden på min klenod!
 
Raukman skrev:
[bild] här kommer bilden på min klenod!
stabil sak av den gamla goa sorten vad är det för dimition på hjulen,dom är ju inte massiva så en 3 kw orkar nog men tveksamt om det går att starta upp utan YD knappast med en 4 KW heller
 
Hjulen är 600mm, så dom är ju inte jättestora. Motorer har jag nog liggandes, men en yd eller mjukstart kan man väl hitta till vettiga slantar nånstans.
 
Raukman skrev:
Hjulen är 600mm, så dom är ju inte jättestora. Motorer har jag nog liggandes, men en yd eller mjukstart kan man väl hitta till vettiga slantar nånstans.
Hjulen var ju ganska måttliga o inte så tunga som dom ibland kan vara på äldre gjutjärnsmaskiner en 4 KW utan YD klarar säkert,troligen oxå en 3 KW,har du motorer är det bara att testa
 
Så där ser min ut också, med skillnaden att den undre halvan av stativet är av trä.
Det är en elmotor Anno Dazumal som jag tvivlar är på mer än 2kW, med direktstart.
Grejen är att jag, liksom du, har remskivor med flatrem.
Remmen slirar på skivorna till en början vilket gör att det inte är så stor massa som ska igång tvärt, och då blir startströmmen inte heller så stor.
Jag håller på att ge min såg lite kärlek just nu och då var jag inne på att byta till ny, ändlös, rem.
Kanske t.o.m. byta skivorna till kilremskivor. Eller Poly-V-skivor.
Men jag tvekar......
 
En liknande såg har jag haft med dom vackra ekerhjulen och motvikt på övre hjulet som spänner bladet. Men den jag hade var hjulen 70-80 cm.
Men jag hade inte riktigt plats för den då för ca 12 år sedan.


Pär
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.