Jag tänkte prova forumet för att höra lite om åsikter och erfarenheter av entréer främst groventré kontra huvudentré. Bakgrunden är att vi liksom många andra tenderar att nästan alltid använda groventrén för att gå in och ut ur huset. Normalt är inte planlösningen tänkt så och det bli en del negativa effekter. I vårt fall är groventrén närmast vägen vilket säkert bidragit till att vi mest använder den men även hos andra där groventrén inte är det naturliga valet verkar det med tiden bli den ingång man använder. Hur ser det ut hos dig? Hur funkar det? Förslag på förändring av hur man tänker kring entréer?
 
Vi har bara en entré så vi har inget val om vi inte vill klättra in genom ett fönster :p

När jag bodde hemma hos föräldrarna där det fanns huvudentré på långsidan och groventré på gaveln så var det alltid gavelingången som användes, utom av Jehovas vittnen, försäljare och enstaka avlägsen släkting. Enda gångerna vi i familjen använde långsidans ingång var när det var flygmyrssvärmning på gaveln...
 
Hoppas fönstervägen blir oanvänd... "gäster" som tar den vägen är ju sällan önskade:) Om vi hoppar tillbaks till föräldrahuset. Lite nyfiken på hur det funkade. Exempelvis - hade ni ringklocka vid grovingången? Hängde ni några kläder/skor vid huvudingången? Skottade ni till huvudingången på vintern?
 
Använder alltid huvudentren och har gjort så i samtliga hus. Framförallt därför att vi inte haft någon vettig förvaring för kläder i groventren.

Kommer från ett lantbruk, där använder man alltid groventren när man kommer från ladugården och finentren när man har "rena" kläder. Källarvägen tog man när man hade "skogskläderna" på sig.
 
Vi använder ytterst sällan groventrén. Går så gott som alltid till huvudentrén även när vi kommer bakifrån huset och därmed passerar groventrén på sidan först. Går faktiskt oftast genom huvudentrén även när vi är ordentligt nerskitade – får hellre smutsen i entrén än i tvättstugan där vi ju hanterar nytvättade kläder etc. Städa behöver vi ju sedan göra oavsett.
 
Använder enbart huvudentrén, kommer att ta bort groventre dörren när huset byter panel. :) menlös dörr som bara stjäl värme tycker jag.
 
Hos mig används alltid entrédörren för att komma och gå.

Tvättstugedörren använder vi när vi skall ut och hänga tvätt (och ta in den torra tvätten).

Liksom Modig påpekar har jag aldrig förstått idén att använda tvättstugan/klädvården till "groventré",
med den nedsmutsning det medför.

Och använda den "fina" entrén endast på julafton och för finbesök.
 
Vi använder huvudentrédörren. Dubbeldörr och trevlig väg in i huset. Groventrédörren används bara för att bära in saker. På sikt kommer vi nog att använda den mer dock tror jag. För huvudentrédörren har inget naturligt sätt att snabbt hänga av sig för kapprummet är en bit in i huset.
 
Groventren ligger inte alltid i tvättstugan (även om det är vanligare i nya hus).
 
Använder dörren närmast bilarna, dvs köksentrén.
 
mariatherese skrev:
Groventren ligger inte alltid i tvättstugan (även om det är vanligare i nya hus).
Ja i vårt fall är det väl snarare en köksentré. För den är i anslutning till köket.
 
sjostuga2 skrev:
Hoppas fönstervägen blir oanvänd... "gäster" som tar den vägen är ju sällan önskade:) Om vi hoppar tillbaks till föräldrahuset. Lite nyfiken på hur det funkade. Exempelvis - hade ni ringklocka vid grovingången? Hängde ni några kläder/skor vid huvudingången? Skottade ni till huvudingången på vintern?
Föräldrarnas s.k. "groventré" ledde inte in i tvättstugan eller köket utan till en liten hall (kallad lill-hallen) med ingångar till gäst-WC, mitt gamla sovrum, klädkammare, tvättstuga och kök. Enda fungerande ringklockan i huset sitter/satt här :p

Skottning till båda entréerna skedde med spade, skohyllan vid huvudingången var leksakshylla åt min hund och där hade han också sin bädd. Enda gången man stod där var när man fönade håret för det fanns en stor spegel, eluttag på lämpligt avstånd och en gammal tvättfatskommod att lägga saker på.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.