I Fredags såg vi en annons på ett hus som kändes riktigt rätt. Läste om objektet och såg bland annat om mäklarens friskrivning av dolda fel. Samt någonting om fornlämning. Nåja, vi blev så till oss över husets form och läge att vi bestämde oss för att vara lite fräcka och åka dit. Igår var vi på den officiella visningen och kände att det var en massa saker som skulle behöva göras. Mäklaren sade att huset skulle kunna göras till en toppenvilla med ca 400 000 i renoveringskostnad, om man kontrakterade yrkesmän eller kvinnor.

Det fanns:

1. 4st eventuella läckor

2. Septitank, och vi därför måste ordna en
3-kammarbrunn.

3. ALLA vattenledningsrör skulle behöva bytas ut. samt att en toalett inte fungerar med spolning.

4. Utsidan på huset var i stort behov av målning.

5. Taket behöver läggas om o stuprännor o vindskivor behöver bytas.

Renoveringsbehovet är enormt måste jag säga, MEN känner att huset vore ett sånt klipp i slutändan att det vore värt det. Vi skulle tänka oss att bo där tills det är dags lämna in. Priset på huset är i likvärdigt pris som alla andra i området och känns därför dyrt eftersom renoveringskostnaden kommer att dra iväg oavsett om man anlitar någon eller fixar det själv.

Alltså.

Är det inte ovanligt att dem lägger ett sånt pass högt pris på ett hus som behöver totalrenoveras? När dem oxå friskrivit sig från dolda fel? (friskrivning av dolda fel enligt JB 4:19) Säljarna har inte ens besiktigat huset.

Är det över huvudtaget värt att ge sig på ett sånt köp?

kan man ge ett skambud om man är den enda intressenten? o hur lågt skambud vågar man ge sig på?

taxeringsvärdet är lagt på 554 000 o dem vill ha 850 000 eller högstbjudande.
 
Hej,

Svårt att bedöma rimligheten i priset kontra skick, men fundera på detta:

*Taxeringsvärdet skall motsvara 75% av marknadsvärdet, och för fastighetstaxeringen spelar skick ingen större roll - är då priset rimligt?
*Prisnivå i relation till andra hus i området - är en bra jämförelse
*Ett skambud kan ju vara just ett skambud, men det är ju alltid bra att relatera det till kostnader för renovering och marknadsvärde
*Har ni tid och ork för ett sådant projekt?
*Mäklarens 400 tkr låter lite tycker jag, glöm inte att han/hon inte behöver stå för den siffran....

Lycka till, men tänk efter först!
 
Skambud och skambud.....det är ju vad du tycker det är värt som är intressant.....priset dom de satt är ju förmodligen ett ÖNSKAT pris, helst som skicket är undermåligt på huset.

Räkna med renovering för 400.000:- och dra bort det från vad fins hus i samma område kostar, mer än så finns ju ingen anledning att betala.

Är priset satt till samma som fräscha hus, så får du försöka pruta 400.000:-, annars är det bättre att köpa ett hus som ÄR fräscht.
 
Inger-Pinger skrev:
Klart att man kan lägga skambud  ;) Det är många som försöker rida på de höga fastighetspriserna som gäller f.n.
Fantasipriserna heter det väl ;)
 
men helt konkret. en siffra...har aldrig lagt skambud eller köpt hus tidigare så jag vill ha lite mera konkreta tips.

huset är alltså byggt 1910..är i dåligt skick. behöver renoveras uppifrån o ner..innifrån o ut..rör o hela skiten.

vi kollade på ett annat hus i närheten som oxå behövde renoveras..men där var det mera ytan. alltså bara tapeter o golv. den ville dem ha 870 för

"vårt" ville dem ha 850 för.

så om man räknar in friskrivningen för dolda fel o skicket huset är i..hur mycket pengar man måste lägga ner.

hur lågt skambud vågar jag lägga?

en vän sa 400...o det känns bra fräckt..eller?

en annan sa 750..

så ge mig förslag o motivera varför just ni tycker att den summa ni föreslår är bra.

*förvirrad*
 
Ett rimligt skambud (kan man säga så?) kanske kan vara 500.000, men 400.000 skulle jag lägga om det är så dåligt som det verkar. Det finns inga fräcka skambud! Ta upp diskussionen med säljaren och lägg fram ditt "case" för renoveringarna och hur du ser på priset i relation till liknande hus som sålts. Bestäm dig för din nivå och bry dig inte om att andra kanske inte bedömer samma kostnader för renovering. Många är väldigt naiva i hur mycket det egentligen kostar att renovera ett hus.....

Fundera på om du klarar att fixa allt eller något själv, eller om du behöver all hjälp från hantverkare - då kan det bli dyrt......

Dåligt hus kräver mer egen kunskap för att du skall göra en rimlig affär. Har man inte kunskapen att ens beställa rätt renoveringar torde ett hus med friskrivningsklausul inte vara rätt köp......
 
Wigert skrev:
Ett rimligt skambud (kan man säga så?) kanske kan vara 500.000, men 400.000 skulle jag lägga om det är så dåligt som det verkar. Det finns inga fräcka skambud! Ta upp diskussionen med säljaren och lägg fram ditt "case" för renoveringarna och hur du ser på priset i relation till liknande hus som sålts. Bestäm dig för din nivå och bry dig inte om att andra kanske inte bedömer samma kostnader för renovering. Många är väldigt naiva i hur mycket det egentligen kostar att renovera ett hus.....

Fundera på om du klarar att fixa allt eller något själv, eller om du behöver all hjälp från hantverkare - då kan det bli dyrt......

Dåligt hus kräver mer egen kunskap för att du skall göra en rimlig affär. Har man inte kunskapen att ens beställa rätt renoveringar torde ett hus med friskrivningsklausul inte vara rätt köp......
all renovering fixar vi själva..jag..(frun)...är väldigt händig ... o skrytsam ;)

vi har vän som är rörmokare o fixar sånt gratis om vi står för materialet. likså känner vi en elektriker.

det vi måste hyra in för är trekammar-brunn. (eftersom det bara finns septisk tank)

det jag inte förstår är vad du menar med att "beställa rätt renoveringar"?


 
Som det även sas i en annan tråd här så är det i huvudsak läget som är avgörande för priset.
Tittar man på de hus som är till salu i Tillbergaområdet just nu så är detta hus billigast, är friliggande, har stor tomt med möjlighet till avstyckning, och sekelskiftescharm ;).
Om man ser på sålda fastigheter i området de senaste 2 åren så är det förhållandevis få som har gått under miljonen ( källa http://www.villavardet.se )

Så min högst amatörmässiga bedömning är att det blir svårt att pruta mer än ett par hundra tusen, troligtvis blir slutpriset mellan 700k-900k

Sen är ju frågan om man är beredd att ta alla fel, dolda som synliga som finns i en 100-årig kåk.
Eventuella åtgärder som säljaren ska fixa måste stå i kontraktet för det blir i princip omöjligt att klaga efteråt.

http://www.bostad.dn.se/bostadsbors...dn&caller=main&area=20&kommun=284

//GasGlad
 
... 8) ingår skänken i husköpet ... ?

Fornlämning - intressant! Denna kan förhindra ev framtida avstyckning (om man tänker i dessa termer).

Regnar taket inte in så är detta väl ett ljuvligt objekt för ett ungt par som inte har satt ungar till världen, som inte gillar utlandsresor på semestern, som har en god renoveringskassa och som gillar gamla hus ::)
 
vi har två..grabbar alltså...4 o 7 år gamla.
 
Kan bli utmärkta hantlangare. Tänk på att all barnuppfostran har full effekt endast upp till 9 års ålder. Det de inte fått innan dess är svårt att pränta in ... ;D ;D ;D
 
*S*

jo..ärligt talat är jag ganska "hård"..så på den fronten är det ingen fara ;)

o det är lika bra att lära dem "händighet" redan nu..annars riskerar dem väl bli som min man... :surprised:

*shhhyy*
 
Nå, hur har det gått???

Nyfiken...
 
Denna tråden skulle jag sett för ett tag sen...
Själv kollade jag på ett hus som de ville ha 850 000 för. Tyckte att det var för mycket för min lilla kassa... så jag slängde in ett "skambud" på 600, fick köpa det för 585 då jag gick med på att städa ur det själv.
Så nu är jag stolt (?) ägare till ett ruckel :)
 
Välkommen in i "ruckelklubben", jag köpte ett "renoveringsobjekt", läs rivningsobjekt för 215,000:- för 15 år sen och håller på och spikar än. Det är en gammal avstyckad jordbruksfastighet som ett snille har försökt bygga till och bygga om, och han har byggt och byggt och byggt.....................
Allt som gick att såga av och spika upp har använts. Friskrivningslistan som han hade gjort fyllde en och en halv A4- sida, vad sägs om sönderfruset värmesystem, läckande tak, mögel i källaren, taskigt med vatten, masonitklätt timmer på bostadshuset, inmurad rutten timmerstomme på ladugården och ett tak som höll på att riva sig själv?
För att inte tala om utdömd skorsten och sprucken panna, kunde det bli värre? Jodå det var inget problem, för vid årets första åskväder med skyfall hade jag en egen swimmingpool i källaren. Takets och gårdsplanens dräneringar gick till en gemensam stenkista och det visade sig att den låg på utsidan av källarväggen, så när regnet hade fyllt den så var det en liten fontän i varje spricka i grunden. Man kunde inte drunkna i källaren för vattnet blev inte mer än tre decimeter djupt innan det rann ut genom garageportarna. Eldragningarna gick i samma anda som det övriga, inte riktigt livsfarligt, bara nästan. Visst är det mysigt med gamla hus, en del tar bara lite längre tid att få ordning på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.