Sambon skall få ett växthus. Har då börjat kolla runt och man kan lätt bli ruinerad. Och självklart får man vad man betalar för. Läst om billiga växthus som blåser sönder i stormarna. takskivorna blåser bort på grund av bristfälliga infästningar.
Men om man nu inte vill betala 10000 och uppåt för ett växthus. Utan tror att man kan köpa 6-10 kvm för 5000 och det kan man. Men alla dessa billiga har kort vägliv på 120-130 cm och runt 190 i nock och det låter väldigt lågt.
Tänkte då att man kan mura en liten låg mur att ställa växthuset på man får väl bygga om vid dörren då. Är det värt att göra så eller?

Är det smartare att köpa ett mindre av lite bättre kvalitet än lite större för samma peng.

I alla dessa billiga växthus vad är det dom snålat in på förutom att det går åt mindre mängd material med tanke på höjden på växthuset. Är det tjockleken på aluminium stommen,
sämre plast kvalitet, tunnare plast, förre öppningsbara fönster, färre tvär stag.


Mvh Pär
 
Men Pär, du som har möjligheten borde ju bygga ett i trä åt henne.
Har tex ritningarna till det här hemma..

12553_Vxthus-Anithas_puff.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Länk: http://www.husohem.se/Fixa/Gor-det-sjalv/Bygg-ett-eget-vaxthus/)

Små växthus funkar, så länge man inte köper det allra billigaste. Men vad jag hört och läst brukar de flesta ångra att de inte tog en eller flera storlekar större. 10kvm och ett väggliv på 180 är mitt minimum.

Tror de flesta växthus som man ser tex på blocket som är tillsalu är de billigare mindre sorterna, många med trasiga glas osv. är så pga att man tröttnat pga att de är för små och det är svårt att odla i dem, inte att kvaliteten inte håller..
 
Redigerat:
Jo jag vet att jag har möjlighet men jag har tyvärr inte tiden.
Det var ett väldigt fint växthus.
Har inte läst så jätte noga men jag hittade inget ungefärligt pris på vad materialet skulle kosta vet du.

Pär
 
Nu bor du visserligen inte i den delen av landet, men det kan vara av intresse för andra som letar prisvärda växtus. Göfab i Brastad säljer växthus från Vitavia till extremt bra pris. De tar 8998 för samma hus som Bygghemma tar 13195 för, Vitavia Merkur 11,5 kvm.
 
pär h skrev:
Har inte läst så jätte noga men jag hittade inget ungefärligt pris på vad materialet skulle kosta vet du.
Skall kolla om det framgår hur många meter mtrl som går åt..
 
jackt skrev:
Skall kolla om det framgår hur många meter mtrl som går åt..
Om jag räknade rätt och går på ByggMax's priser idag skulle det bli ca 7000kr.
Då ingår alla träreglar, plankor, lecablock för 6st varv samt armeringsjärn (2st/varannat varv)..

Tillkommer är betong, plåtar och glasen..
 
Tack snälla Jackt för det. Och sedan en väldans massa timmar. Är det något special glas eller vanligt fönsterglas.

Pär
 
På ritningen står det att de har använt 60-70-tals fönster. Men det går ju lika bra med enkelglas från glasmästaren..

Ett par helger borde man kunna slänga ihop den på tycker jag nog.. ;)
(Perfekt under semestern..)
 
jackt skrev:
Men Pär, du som har möjligheten borde ju bygga ett i trä åt henne.
Har tex ritningarna till det här hemma..

[bild]
(Länk: [länk])

Små växthus funkar, så länge man inte köper det allra billigaste. Men vad jag hört och läst brukar de flesta ångra att de inte tog en eller flera storlekar större. 10kvm och ett väggliv på 180 är mitt minimum.

Tror de flesta växthus som man ser tex på blocket som är tillsalu är de billigare mindre sorterna, många med trasiga glas osv. är så pga att man tröttnat pga att de är för små och det är svårt att odla i dem, inte att kvaliteten inte håller..
skulle man kunna få ta del av ritningarna till detta?
 
Det blir snabbt alltför varmt i ett mindre växthus = kokskåp och plantorna får värmeslag. Det är helt enkelt svårare att få ett bra klimat i ett mindre växthus samt att många ångrar/inser att dem skulle valt ett större från början.

Så det kan vara värt att lägga någon krona till redan från början, så slipper man gå och sura sen när man inser att det inte räckte till. Inte under 10kvm, själv skulle jag inte gå under 15kvm.
 
Får många år sen fick jag plocka hur många fönster med karm jag ville när man renoverade fasaderna på ett stort hyreshusområde i Gråbo. Samtliga fönster byttes ut och många som plockades ner var i väldigt bra skick och alla var likadana. Jag plockade åt mig ett 20-tal av de bästa och kunde sen bygga ett växthus till mina föräldrar. Tre fönster på gaveln och 4 eller 5 på långsidorna. Det vara bara att fixa en grund av lecablock, lägga en tvåtum...fyra eller fem och ställa karmarna på och skruva ihop karmarna i varandra. Sen en liggande tvåtumvaddetnuvar ovanpå som hammarband så var väggarna klara. Dörr löstes genom att sätta ett handtag på bågen på ena gavelns mittfönster och en enkel regel på samma fönsters karm.Taket löstes genom en enkel regelkonstruktion med armerad halvgenomskinlig plast över. Plasten har bytts en gång tror jag och resten har bara målats om.
Fördelarna är flera; man kan öppna väggarna var som helst för att skyffla in och ut jord/gödsel. Man kan släppa ner persiennerna på södra sidan om solen gassar för mycket. Om någon ruta skulle gå sönder så är det bara att haka av fönstret och ersätta med ett annat (om man nu har några i reserv.)
Växthuset har stått i tjugo år och kommer nog stå många år till.

Nu är det kanske inte lika lätt längre att få tag i begagnade fönster hur som helst, när allt ska återanvändas och även gammal skit ska redovisas och så vidare, men fick jag åter chansen att komma över ett gäng fönster på det viset så skulle jag inte tveka en sekund.
 
Skulle man komma över den typ av fönster. Så självklart är det bara att slå till. Men som sagt var så är det inte lika lätt i dag som för 10 år sedan.

Pär
 
Jag har en del fönster som jag fick av en kollega som bytte fönster m.h.a mockfjärdsfönster. Genom att jag tog fönstren så slapp hon bortforslingsavgiften. Detta gick jämt ut på om man bara skulle byta själva fönstren eller om man byte ut hela fönstret med karmar och allt. Kanske du kan ringa mockfjärde, eller deras montörer och att du kan få hämta fönster när de byter.
 
Coolt dom är 300 meter från mig och byter fönster på ett hus
Pär
 
Jag köpte ett sånt här växthus förra året: http://www.hobbyvaxthus.se/p/vaxthu...-62.html?visitorid=madj90ll5o7jujoritnuvvkk01

Några tusingar dyrare än liknande på exempelvis på Plantagen men väldigt mycket stabilare. Sen murade min man upp en grund med lecablock så att det blev bättre ståhöjd inuti, fungerar riktigt bra med en liten trappa på var sida om dörren.

I vinter har det fungerat som cykelförråd men nu hoppas jag på att snart få flytta ut nåt grönare.

/C
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.