Har en befintlig Jung kronbrytare där jag skulle vilja ha tryckknappsfunktion på den ena knappen. Efter att ha googlat lite så verkar det inte finnas impulsfjädrar att montera i Jungs brytare, utan man byter i stället hela insatsen. Men jag vill ju bara att den ena knappen ska vara återfjädrande. Finns det någon lösning annat än att man byter till ett annat fabrikat (inte så attraktivt) eller sätter en helt ny brytare på väggen bredvid?
 
Styr den en dosdimmer?
 
Jag hänger inte helt med. Behöver inte en dosdimmer återfjädrande knapp?
 
Eltakos dosdimmer går att använda med strömställare utan impulsfjäder, det blir lite krångligare att dimmra bara.
 
OK tack. Idén är alltså att styra LED-downlights med den ena knappen och ett vanligt lamputtag med den andra. Varken dimmer, LEDar eller driver är inköpta än. Men en lösning vore alltså en Eltako-dosdimmer kopplad till LED-driver?
 
f91jsw skrev:
OK tack. Idén är alltså att styra LED-downlights med den ena knappen och ett vanligt lamputtag med den andra. Varken dimmer, LEDar eller driver är inköpta än. Men en lösning vore alltså en Eltako-dosdimmer kopplad till LED-driver?
Ja det vore ett bra val. Ta ett drivdon för just den Led strömmen du ska ha. tex 6-10w 350 mA som går att dimmra på primärsidan. Sen köper du en eltako dimmer som är gjord för LED (oftast behöver de även N-ledaren inkopplad)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.