Shunten och en givare till vår värmepump gick sönder förra veckan och vi fick nu en faktura på ett ganska saftigt belopp. Värmepumpen är knappt 2,5 år gammal. Borde inte reparationen gå på garantin?
 
M
Du bordd kunna reklamera enligt konsumentköplagen (3 år), men det kanske skulle gjorts innan reparation...
 
Det bör framgå av garantipappren i samband med köpet. Skulle dock inte bli förvånad om det enda som garantin gäller för längre än 2 år är själva kompressorn.

Kan gå på hemförsäkringen.
 
Många värmepumpar säljs ju med försäkring, var det inte med en försäkring i paketet?

Annars borde du kunna ta det på hemförsäkringen, fast då blir det självrisk.
 
Låter konstigt om 2 grejer går sönder samtidigt. Vilket märke var det på vp inte så många som har shunt numera.
 
Du bordd kunna reklamera enligt konsumentköplagen (3 år), men det kanske skulle gjorts innan reparation...
Man tog ju för givet att det skulle gå på garanti. Reklamationen anser jag gjordes i samband med att jag ringde och sa att vi hade problem.

Annars borde du kunna ta det på hemförsäkringen, fast då blir det självrisk..
Får bli det om det inte går på garantin. Vi fick en gratisförsäkring som ska täcka självrisken och som gäller några år till.

Låter konstigt om 2 grejer går sönder samtidigt. Vilket märke var det på vp inte så många som har shunt numera.
Shunten har nog gått sönder vid årsskiftet eftersom vi har haft någon grad varmare inne hela denna vinter än tidigare vintrar. När sen även givaren gick sönder så blev det ännu varmare och det var då vi kontaktade VVS-företaget som vi hade köpt av. Vill inte nämna fabrikat här på forumet. Det var en av de större tillverkarna. Inget uddamärke.

Vi har varit i kontakt med kommunens konsumentvägledare, försäkringsbolag och fakturan är bestriden. Sen får vi se vad som händer.
 
M
Jag tror du måste säga orden "reklamera" för att det ska gälla eller? Jag hoppas det går bra för er.
 
D
Det är klart att du skall tala om vad det är för fabrikat på pumpen, så att man bättre kan tala om hur just den tillverkaren brukar göra med garantier. Det är ju inte att hänga ut någon speciell installatör. Men sv vsdf du skriver så antar jsg att det är en CTC.
 
Ärendet är löst nu och vi fick allt på garanti/reklamationsrätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.