Hej

Har kommit fram till att jag behöver en surfplatta men är mer förvirrad än jag brukar vara.

Krav:
1: Måste gå att redigera dokument ex word och excel, typ göra offerter ute hos kund.

2: Bra skärm för att kunna visa bilder för kunderna på tidigare projekt.

3: inget struligt skräp som man måste vara einstein för att fatta!

Önskemål:
Bra batteritid
Billaddare tillgängligt, allt har väl det antar jag.
Kunna få över bilder på datorn eller telefonen smidigt, helst sladdlöst.
Helst på rätt sida om 5000 kr.
Bra kamera.


Har idag iphone 5 om det har betydelse.

Tacksam för alla åsikter
 
D
Jag skall ge bort min iPad till sonen och köpa en Sony Xperia Tablet Z istället. Men det är mest personliga preferenser (gillar mer frihetskänslan med Android och utbudet av appar där, samt att vattentålig lockar). När det gäller enkelhet (att fatta) så tycker jag iPaden är enkel, men begränsad. Men jag antar att de flesta saker ter sig enkla när man använt dem tillräckligt länge och vet hur man skall göra.

Xperian kan man nog inte rekommendera om du vill ha batteritid över snittet.
 
M
I jobbet lär du ha bäst nytta av en Windows 8-platta med tangentbord då du har Office som vanligt.

Själv skulle jag valt en Android-platta med tangentbord. Asus Transformer är en riktigt fin platta med 15-16 timmars batteritid (det ligger 8h i tgt-bordet!) Det brukade följa med ett Officeprogram, annars finns Kingsoft Office gratis att ladda ner från Google Play till alla Android.

Ett tips är att fixa en platta som har USB-anslutning, då du kan ha en liten portabel mus med dig i väskan - det gör underverk när du ska redigera text eller sitta i powerpoint eller liknande.C3SC2jpwvpsFzMtt_500.jpg
http://www.asus.se/Tablet/ASUS_Transformer_Pad/ASUS_Transformer_Pad_Infinity_TF700T/#overview
 
Redigerat av moderator:
peternicklas
Samsung Tab 2 har en batteritid på upp mot 10 timmar, bra skärm samt allt det andra du önskar. Med en app kan du flutta filer hur du vill trådlöst. Den klarar även de senaste standarden av trådlöst.
 
M
Billaddare är svårt till plattorna, USB ger inte tillräckligt med kräm - men behövs det med 2 dagars batteritid?

EDIT: Med USB-porten är det också möjligt att koppla in en USB.disk, om du nu vill ha lite filmer och annat till ungarna (eller dig) på resande fot.... :D
 
Redigerat av moderator:
peternicklas
Det finns billadare för USB som klarar av att ladda. Biltema har bl.a. en.
 
Micke64 skrev:
Billaddare är svårt till plattorna, USB ger inte tillräckligt med kräm - men behövs det med 2 dagars batteritid?

EDIT: Med USB-porten är det också möjligt att koppla in en USB.disk, om du nu vill ha lite filmer och annat till ungarna (eller dig) på resande fot.... :D
Det finns ju massa 12/24v laddare till plattorna. Bara de levererar 5v 2.1a så laddar man iPad/tab/transformer.
Bara att välja en med usb-uttag så är inte kabel/kontakt något problem
 
M
fgo skrev:
Det finns ju massa 12/24v laddare till plattorna. Bara de levererar 5v 2.1a så laddar man iPad/tab/transformer.
Bara att välja en med usb-uttag så är inte kabel/kontakt något problem
Ja, 2A är inte alla USB-laddare som klarar. Ett vanligt USB-uttag laddar inte en Transformer iaf.
 
Jag använder ej powerpoint osv.
Är en simpel hantverkare som vill kunna stå ute hos kunden och tiita på ett tak, fylla i storlek, typ av pannor osv, mao göra en offert på plats, helst kunna maila den till kunden direkt också.

Har väl egentligen haft ögonen på i ipad med nya skärmen men vet ej om den klarar det, alla säger ju att den är så låst.

Har ej användning av en massa lulllull som att kunna ha 17 olika operativsystem och en massa olika spel och sånt
 
M
hantverkare1 skrev:
Jag använder ej powerpoint osv.
Är en simpel hantverkare som vill kunna stå ute hos kunden och tiita på ett tak, fylla i storlek, typ av pannor osv, mao göra en offert på plats, helst kunna maila den till kunden direkt också.

Har väl egentligen haft ögonen på i ipad med nya skärmen men vet ej om den klarar det, alla säger ju att den är så låst.

Har ej användning av en massa lulllull som att kunna ha 17 olika operativsystem och en massa olika spel och sånt
Då är deg nog hugget vad som du väljer. I Android finns iaf bra filhanterare så du kan skicka och ta emot filer per mail eller bluetooth som du vill...
 
Micke64 skrev:
Ja, 2A är inte alla USB-laddare som klarar. Ett vanligt USB-uttag laddar inte en Transformer iaf.
Nej det är klart att inte ett vanligt uttag laddar en transformer eftersom det levererar 500mA. Inte alla men det finns många modeller av laddare som klarar 2,1A
 
hantverkare1 skrev:
Jag använder ej powerpoint osv.
Är en simpel hantverkare som vill kunna stå ute hos kunden och tiita på ett tak, fylla i storlek, typ av pannor osv, mao göra en offert på plats, helst kunna maila den till kunden direkt också.

Har väl egentligen haft ögonen på i ipad med nya skärmen men vet ej om den klarar det, alla säger ju att den är så låst.

Har ej användning av en massa lulllull som att kunna ha 17 olika operativsystem och en massa olika spel och sånt
Är oxå hantverkare, tror du inte det uppfattas lite som oseriöst att "slänga" iväg en offert så på direkten? Även om man har gjort 100 tak innan och vet kvm priset innan så kanske det är bättre o säga att "jag räknar på det här redan ikväll så har du offerten imorgon"
För kund kanske det känns bättre att du verkligen har räknat på offerten istället för att ge offerten på en gång. Hur du sen gör i praktiken är ju en annan femma.
 
verktygsgurun skrev:
Är oxå hantverkare, tror du inte det uppfattas lite som oseriöst att "slänga" iväg en offert så på direkten? Även om man har gjort 100 tak innan och vet kvm priset innan så kanske det är bättre o säga att "jag räknar på det här redan ikväll så har du offerten imorgon"
För kund kanske det känns bättre att du verkligen har räknat på offerten istället för att ge offerten på en gång. Hur du sen gör i praktiken är ju en annan femma.
Jag håller egentligen med dig men har upplevt att ju snabbare dom får ett pris ju större chans att man får jobbet.

Jag har också fördelen att nästan bara jobba med återkommande kunder samt från referenser. Skulle gissa att jag får 90 % av dom jobb jag tittar på.


Kollat lite på samsung galaxy tab 2 10,1 också. Kan det vara något?
 
Om du skall räcka över plattan till kunderna så att de kan bläddra runt på den så välj en iPad. Den har en stor skärm, är extremt lättanvänd, och fyller alla dina behov. Ett annat starkt argument är att du använder en iPhone då du då kommer ha din kalender, adressbok, mail osv synkade mellan mobilen och iPaden i realtid. Använder du även mac så är det inte något att diskutera. Men om du är missnöjd med din iPhones användargränssnitt bör du nog kolla på andra alternativ. Såvida du inte skall lagra en massa filmer på plattan skulle jag personligen köra på en 16GB-modell med wifi+3G
 
Jag skulle personligen inte köpa en Android-platta som inte kör Jelly Bean, dvs 4.1 eller 4.2 om du ändå har budgeten. Uppdateringen skall nog komma till 10.1 wifi i alla fall men den har nog inte kommit än. Samsung är vansinnigt dåliga på att få ut uppdateringar i tid. Gamla S2 har de fått ut både 4.0 och 4.1 till. Men min Galaxy Tab 8.9 4g har inte ens fått 4.0 än
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.