Jag ska göra lite lådfronter och luckor till nya badrummet och har fått tag i lite limträskivor obehandlad ek.
Ni som pratar möbelsnickeri verkar ha bra koll på ytbehandling. Jag vill helst behålla den lite ljusare naturliga nyansen hos ek, så jag vill inte gå på med någon av de "vanliga" oljorna som mörkar ner för mycket. Finns det något jag kan behandla ek med som behåller det ljusa men ändå ger ett bra skydd mot vattenstänk, smink, tandkräm osv osv...
 
Hårdvaxolja, typ Osmo eller Herdins uppfyller detta.
 
Jag labbade lite med detta för ett tag sedan, har byggt ett soffbord i ask och ville behålla färgen som obehandlad ask har, varken gulare eller vitare eller mörkare eller nåt annat. Fick superresultat med ett lager vit dekorvax som jag lät sitta 10min och sen torkade av det mesta och sen 2 lager hårdvaxolja utanpå det, båda produkterna från Osmo.

Se bild nedan, biten längst till höger är obehandlad ask, den till vänster är hårdvaxolja utan dekorvax, och den i mitten är dekorvax + hårdvaxolja, alltså kombon jag senare valde till mitt bord.

53.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
vrgvk
  • Laddar…
Det ska jag testa! Har lite Osmo kvar efter en behandling av furugolv! Tack för tipsen!
 
Jag skulle även kunna tänka mig bio-impression från le tonkinois.
 
Ska även kolla upp det, tack för tipset!
 
Ola C Ola C skrev:
Jag labbade lite med detta för ett tag sedan, har byggt ett soffbord i ask och ville behålla färgen som obehandlad ask har, varken gulare eller vitare eller mörkare eller nåt annat. Fick superresultat med ett lager vit dekorvax som jag lät sitta 10min och sen torkade av det mesta och sen 2 lager hårdvaxolja utanpå det, båda produkterna från Osmo.

Se bild nedan, biten längst till höger är obehandlad ask, den till vänster är hårdvaxolja utan dekorvax, och den i mitten är dekorvax + hårdvaxolja, alltså kombon jag senare valde till mitt bord.

[bild]
Riktigt snyggt!

Jag håller på med ek och vill också i möjligaste mån behålla den naturliga färgen.

Vad är fördelen med ett lager av dekorvax i vit istället för att direkt köra hårdvax i vit?
 
A Alexander Gustafsson2 skrev:
Riktigt snyggt!

Jag håller på med ek och vill också i möjligaste mån behålla den naturliga färgen.

Vad är fördelen med ett lager av dekorvax i vit istället för att direkt köra hårdvax i vit?
Nuförtiden inte så mycket, du kan få det vitare med dekorvax men vill man ha naturlig look kommer det inte behövas.

På den tiden jag labbade med det där är jag ganska säker på att det inte fanns en massa vit-tonade hårdvaxoljor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.