Micke64 skrev:
ps, när ni ändå håller på med serverjokset kan ni väl byta till server-side cookies/session-IDs istället för att sätta cookies i webläsaren? PHP har ju stöd för det som default, så det borde gå lätt. Er information om Cookie-lagen från 2003 är ju lite föråldrad iom nya lagar som kräver samtycke först (inte för att någon uppfyller det....)
Mja, det är faktiskt inte fullt så enkelt. Antalet session-cookies som sätts är ganska minimalt redan nu. Däremot så tar alla tredjepartsmjukvaror vi kör och sätter massa egna cookies som vi inte kan bli av med utan att faktiskt bygga om deras programvaror. Och då är det ett par månaders arbete, plus underhåll när det kommer nya versioner. :)

Den NYA cookie-lagen slår för övrigt någon form av rekord i #fail. Den är en del av lagen om elektronisk kommunikation. Och vad står det i första kapitlet, fjärde paragrafen i den lagen? Jo,

Denna lag gäller elektroniska kommunikationsnät och kommunikationstjänster med tillhörande installationer och tjänster samt annan radioanvändning.

Lagen är inte tillämplig på innehåll som överförs i elektroniska kommunikationsnät med hjälp av elektroniska kommunikationstjänster.
Dvs, cookie-lagen är inte applicerbar på hemsidor. :screwy:
 
Redigerat:
Är det någon mer än jag som blir tokspammad med notifikationer på iphone appen?
Samma notifikation ramlat in 3-4 ggr med olika tidsuppehåll.
Lite störande
 
Började efter flytten
 
Har så också sedan någon dag.. Har fått stänga av notisarna.. Samma notis kommer upp gång efter gång..
 
Är ni säkra på att det är exakt samma och inte en för varje inlägg i en tråd?
 
Jag får notisar för trådar som inte uppdateras. Se denna bild;

ImageUploadedByByggahus.se1364997689.045489.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och de kommer tillbaka även om jag "rensar listan"..
 
samma probl som jackt
 
ImageUploadedByByggahus.se1365002380.541344.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tror att nu skall ta ttl:n med en nypa salt, ja faktiskt hela testet med ping. Ping är den lägst prioriterade tjänsten på en webbserver, och så fort någon annan tjänst används så blir pingen lägre. Ping kan egentligen bara används för att kolla att servern lever.
 
dsub skrev:
Jag tror att nu skall ta ttl:n med en nypa salt, ja faktiskt hela testet med ping. Ping är den lägst prioriterade tjänsten på en webbserver, och så fort någon annan tjänst används så blir pingen lägre. Ping kan egentligen bara används för att kolla att servern lever.
Nu kanske jag var lite för snabb, ttl:n kan var högprioriterad. Det beror lite på om man har en brandvägg eller router ivägen som inte prioriterar Ping.
 
Johan mlg Karlsson skrev:
Dvs, cookie-lagen är inte applicerbar på hemsidor. :screwy:
Vilka kommunikationsnät är inte elektroniska?!
 
M
dsub skrev:
Jag tror att nu skall ta ttl:n med en nypa salt, ja faktiskt hela testet med ping. Ping är den lägst prioriterade tjänsten på en webbserver, och så fort någon annan tjänst används så blir pingen lägre. Ping kan egentligen bara används för att kolla att servern lever.
Absolut, det beror väldigt mycket på hur de olika näten emellan "pingaren" och webservern prioriterar olika typer av paket. Många, tex telenor, prioriterade icmp echo request över allt annat för att lura sina kunder att de hade bra kapacitet i sina nät när ADSL lanserades - riktigt fult i mina ögon.

Angående cookies kan man läsa på http://www.pts.se/sv/Regler/Lagar/Lag-om-elektronisk-kommunikation/Cookies-kakor/ . Prova att gå in på http://regeringen.se, där de inte lyckas uppfylla kravet om samtycke eftersom de redan satt kakor innan samtycket säkrades...


Vad säger lagen? - http://www.pts.se/sv/Regler/Lagar/L...-svar-om-kakor-for-webbplatsinnehavare/#lagen

"Enligt lagen om elektronisk kommunikation ska alla som besöker en webbplats med kakor få tillgång till information om att webbplatsen innehåller kakor och ändamålet med användningen av kakor. Besökaren ska också samtycka till att kakor används." (min fetstil)
 
Redigerat av moderator:
Nyfniken skrev:
Vilka kommunikationsnät är inte elektroniska?!
Förr i världen kunde man ha en stor eller liten grupp människor som bildade ett nätverk och träffades med jämna mellanrum fysiskt. Dom kommunicerade då med talspråk där ljudvågorna gick direkt från mun till öra. Visst låter det gammalmodigt men jag har faktiskt läst om det... i en bok, inte på nätet.
När det gäller cookies så antar jag att syftet bygger på en gammal scouttradition med att sälja kakor genom dörrknackning.
 
Nåväl, ifall vi ska försöka styra upp tråden tillbaka till det den gick off topic om..

noone70 skrev:
[bild]
På den bilden så ser det ut som att det är notifieringar om olika inlägg. Är det det som är problemet? Att man förväntar sig en ping per tråd, men får en per inlägg?
 
Nä, för varje nytt inlägg följer flera gamla notifieringar som man redan har fått.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.