En synpunkt bara. Bör du inte ha 3000 liter till en 30 panna?
 
D09
Vet faktiskt inte, kan kolla vad merkostnaden blir.

Det var säljaren som föreslog systemet ovan.

Klart, kan man lagra mer värme så är det nog inget minus.

Ska ta och mäta hur stor yta jag kan avsätta. Sen gäller det att få grejorna genom dörren med ;)
 
D09
Offerten utan alla villkor etc

Pos 1. Hargasser Vedpanna HV-30

Pos 2. 1st 1000L Ack-tank med VV-slinga

Pos 3. 1st 1000L Ack-tank

Pos 4. Tankstyrning PSP-4 med 2st givare

99800kr + moms


Tillkommer, trycktank samt kulvert samt installation.


Edit:
Företaget har sen dess meddelat att denna offert är felaktig och att de kommer med en ny
 
Redigerat av moderator:
D09
Här kommer villkoren

Bränslekvalitet:
Flis enligt ÖNORM M 7133 max G50 W35, optimalt G30 W20. EN 14961 max P45A M35, optimalt P16A M20.

Vid eldning med dammigt spån och när övertryck kan bildas i förråd, exempelvis vid påfyllning direkt från ett spånsugsytem krävs cellsluss (tillval).

Skorsten:
Drag 5-20Pa, samt tillräcklig area och höjd för respektive modell, se dimensioneringsfolder

Betalningsvillkor:
20 Dagar netto. Vid fakturering dröjmålsränta 18%

Fraktvillkor:
Fritt fabrik Weng/Innkreis, Österrike

Garantivillkor:
Efter uppstart av certifierad tekniker 3år på delar (1år på elektriska komponenter och motorer)
vid tecknande av serviceavtal 5år på elektriska komponenter och motorer (3år på övriga delar)

Garantin täcker reservdelar exkl. frakt, EJ kostnaden för att byta dessa. Slitdelar omfattas inte av garantin.

Serviceavtal:
Tecknas i samband med uppstart och innebär en rutinmässig kontroll och rengöring av anläggningens komponenter, utföres efter överenskommelse årligen alternativt vartannat år.

Övrigt:
Efter beställning utgår orderbekräftelse med CAD-ritning som godkänns, undertecknas och sänds till Nordanstigs Energiteknik AB.
 
D09
Sen såg jag nu att moms tillkommer på priset.

Reagerade på att man får betala frakt på materialet samt arbetskostnaden på garantiärenden.
 
Får du inget pris för installationen?
 
D09
Han kunde inte ge det utan att se på förutsättningarna. 450 kr + moms/Tim
 
Redigerat:
D09
Men får en känsla av att slutsumman kommer landa på närmare 160 - 170 000 efter rot
 
Redigerat:
nä tror du det. :)
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09 skrev:
Men får en känsla av att slutsumman kommer landa på närmare 160 - 170 000 efter rot
Så dyrt kan det inte bli. Ta kort på ditt pannrum eller ge en tydlig bild så han kan göra en bedömning av installationen. Försök få ett totalpris på allt inklusive installation. 28 % av totalsumman får du rot på. Dvs kostar allt 150 tusen får du 21 tusen tillbaka i skattereduktion.
 
D09
Åskar skrev:
Så dyrt kan det inte bli. Ta kort på ditt pannrum eller ge en tydlig bild så han kan göra en bedömning av installationen. Försök få ett totalpris på allt inklusive installation. 28 % av totalsumman får du rot på. Dvs kostar allt 150 tusen får du 21 tusen tillbaka i skattereduktion.
Är det inte arbetskostnaden som roten gäller? :)
 
Men man hade ju gärna velat att deras panna kostade lite mindre. :) I mitt fall konkurrerar det faktiskt med bergvärme i kostnad.

Missade ju sista meninge. Det är totalbeloppet du får rota.
 
D09
Ska fixa det med totalkostnaden.

Bra det med totalbeloppet.

Var hittar jag mer info om det? Skatteverket ?

Vad tycker ni om garantin och ev omkostnader kring det?

Jag har fått offert på bergvärme på 130k och hellre det än en vedpanna över 150 - 160k
 
  • Gilla
Isaken
  • Laddar…
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Sorry, missade det 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.