C
Hej

Vad är det bästa medlet för att få bort kladd ifrån maskeringstejp från obehandlat trä?

Jag har maskerat en del och resten har jag oljat med kinesisk olja (Tung olja), och nu när jag tar bort tejpen är det kladd kvar. Det är en ömtålig detalj som man inte kan använda sandpapper eller fil på. Det är renovering av trummor.

tack på förhand!
 
  • Gilla
Nilsuno
  • Laddar…
Det går inte med en liten sickel?
 
C
Det är liksom alldeles segt, man smetar mest runt det :(
 
limtvätt?
 
  • Gilla
Paprik
  • Laddar…
Håller med Moki, jag använder ofta limtvätt för att ta bort rester efter diverse tejp och etiketter hellre än att börja skrapa och slipa vilket oftast skadar ytan. Limmet brukar gå bort snabbt och lätt utan att man behöver anstränga sig speciellt mycket. Man skall dock komma ihåg att limtvätt är en blandning av sprit, aceton och lacknafta så känsliga ytor skulle eventuellt kunna ta skada. Själv har jag aldrig lyckats tvätta bort något som inte skulle bort men det kan ju vara värt att ha i åtanke om det t.ex. är någon känslig lack på ytan. I fallet med obehandlat trä bör det inte vara några problem.
 
H
Vim, det är ju lite slipmedel i det också förstås, beror på hur känsligt det är.
 
Bensin är oftast absolut bäst mot klisterkladd enligt min erfarenhet. Är träet obehandlat borde det inte ta någon jätteskada av det heller.
 
Köpte en "label-off" på BIltema en gång, den har fungerat bra till det mesta lim och klisterkladd från etiketter och dyl.
 
MMR skrev:
Köpte en "label-off" på BIltema en gång, den har fungerat bra till det mesta lim och klisterkladd från etiketter och dyl.
Hehe, på jobbet brukar vi skoja om att den nog fungerar lika bra på hjärnceller också =D Men inget lösningsmedel är väl särskilt bra i det avseendet. Just den där luktar riktigt giftigt dock. En del plast tål den inte så bra heller, men det är ju inte så intressant i just det här fallet.
 
  • Gilla
annmoe64
  • Laddar…
Tummor skall man ju spela på så dom kan ju inte vara så ömtåliga:)

Är det trästommen eller är det någon metall del.
Aceton lämnar väldigt sällan något efter sig på rent trä. Och är det en metall del så är det bara att köra.



Gammal trummis
Pär
 
Jag kör alltid med lacknafta. Då vet jag vad det är och hur det fungerar på olika underlag. Fungerar på alla självklistrande etiketter och all tejp jag provat på.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.