D09
Vad kräver den pannan om man t ex skulle få strömavbrott om man tänker på elverk. Borde vara datan, pump o lite mer?

Vad händer med en sån panna vid strömavbrott ? ( med avseende att den verkar ha en hel del datastyrning )
 
Redigerat:
D09
Hade inte denna panna någon form av lagring av glöd?
 
D09 skrev:
Hade inte denna panna någon form av lagring av glöd?
Jo för enkel uppstart under "högsäsong". Det blir som automattändning mer eller mindre. Den startar ju automatiskt när du gör ett inlägg.

Strömavbrott kan jag inte effekterna av. Då får man väl köra sina öppna spisar och kaminer istället. :)

Nedläggning skulle inte jag vara orolig för. Känns ju som ett jättestort märke. Österrikarna är väl inte precis kända för att inte göra rätt för sig.

Tror du får slå dem en signal och snacka med dem.
Fattar inte varför skall du ha all ved inne? Du kan väl ha den i en bod.
 
D09
Jugend skrev:
Jo för enkel uppstart under "högsäsong". Det blir som automattändning mer eller mindre. Den startar ju automatiskt när du gör ett inlägg.

Strömavbrott kan jag inte effekterna av. Då får man väl köra sina öppna spisar och kaminer istället. :)

Nedläggning skulle inte jag vara orolig för. Känns ju som ett jättestort märke. Österrikarna är väl inte precis kända för att inte göra rätt för sig.

Tror du får slå dem en signal och snacka med dem.
Fattar inte varför skall du ha all ved inne? Du kan väl ha den i en bod.
Nä, all ved inne blir det inte, då ryker min framtida planerade spahörna.,. Det var den som fångade in min sambo så den vågar jag inte backa ifrån. ;)

Veden kommer isåfall att förvaras under en högt byggd altan där jag släpper ner veden genom en tänkt lucka. Då är det inte många meter till panna sen via källardörren på baksidan. Istället för att dra veden genom hela huset. Då får jag hela årsförbrukningen nära pannan, torr och använder "döyta" men klart veden ska bearbetas och runt huset innan den är där.

Nä, att märket lever kvar tvivlar jag inte, men om den svenska återförsäljaren av någon anledning avvecklar så kan det bli struligt.
Men sen är det nog betydligt lättare att ha kontakt och leveranser med dom än från andra sidan jordklotet. Kan ju tom semestertrippa ner själv, äta snitzel och handla reservdelar direkt.

Får prata med dom under veckan :)
 
Hargassner är nog en väldigt bra panna. Men tänk igenom om inte 40 kW:aren med över 200 L ved är ett bättre val än den mindre pannkroppen? Ibland har man torrgran eller bränsle som bara har hälften av energimängden mot björk.

Själv har jag köpt en ETA 40 kW som är jämbördig Hargassners panna. Ingen automattändning dock.
 
ETA:n verkar väldigt bra också måste jag säga. Vad får man egentligen betala för den pannan?
 
Eta 40kw kostar 75000 i en annons på blocket. Mvh
 
  • Gilla
Olle A
  • Laddar…
D09
Absolut är en större vedvolym intressant. Men det verkar bara vara vedvolymen och vattenmagasinet som skiljer dom åt?
( från en amatör )

Väntar fortfarande på svar från återförsäljaren ang priser etc otålig som jag är så hade jag hoppats på svar idag ;)
 
  • Gilla
Jugend
  • Laddar…
Skogstinsen skrev:
Eta 40kw kostar 75000 i en annons på blocket. Mvh
Man tackar. Jag kunde ju gjort en lite mer grundlig undersökning. :)
 
D09
Gott, nu hörde dom av sig.

Ska få en offert under dagen på 30kw, 2 x 1000 liter och styrning samt kulvert till garaget. Sen tillkommer installationen.
 
D09 skrev:
Gott, nu hörde dom av sig.

Ska få en offert under dagen på 30kw, 2 x 1000 liter och styrning samt kulvert till garaget. Sen tillkommer installationen.
Skulle vara kul om det kom ut en Hargassner så vi väntar med stora öron på en rimlig offert! :)

Du vet väl om rot-schablonen på vedpannan/acktankarna om du lejer bort installationen?
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ja, rotavdraget gillar jag ;)
 
Hargassner är ju så enkel att koppla in då laddomaten redan sitter fastmonterad i vedpannan vid leverans. ROT-schablonen är 28% på en sådan anläggning och det är nog till nytta för pannan.

http://www.sbba.se/rot-avdrag
 
Redigerat:
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Ok, så normalt sitter laddomaten separat?

Vad är en laddomat? 😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.