Vi funderar på att sätta ett innertak själv. Hur svårt är det? Kan någon rekommendera ngt tak? Vi hade tänkt oss ett enkelt vitt innertak.
 
Inte särskilt svårt. Finns teleskopstöttor som håller takskivan på plats medan man skruvar och det underlättar.
 
Krilleman
Vilket tak har ni tänkt?

Helgipsat? Gipslyft är att rekommendera. Spackla och slipa skarvarna + skruvskallarna som blir!
product_1033_1_large.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen finns det ju olika platt-alternativ. Tex denna från byggmax. Monteringsanvisning en bit ner på sidan.

Eller varför inte takgips om man tycker det är snyggt med skarvarna som blir. Spackla och slipa bara skruvskallarna.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
JockeD skrev:
Vi funderar på att sätta ett innertak själv. Hur svårt är det? Kan någon rekommendera ngt tak? Vi hade tänkt oss ett enkelt vitt innertak.
Vad har du för underlag?

Om man sätter någon slags färdiga skivor, typ Huntonit, så är det väldigt enkelt. De skivorna är så lätta så det behövs ingen skivhiss. Har man sen bara fått upp första raden så fäster man resterande i sponten. Men det är inte alltid det går att sätta den typen av tak.
 
jag har sätt huntonit, helnöjd.. takess tyckte jag va sämre.
skall man sätta gips och tro att det är billigare så lurar man sig själv, färg spackel jobb mm. men vill man ha ett slätt tak då e det ju gips som gäller
 
Vi har ett trätak. Vi funderar på ngn form av plattor, typ Huntonit. Har hört lite olika syn på hur man fäster det...några säger spikpistol och några skruva. Tänker att det går fortare med spikpistol. Vad är ev. Risker med det?
 
Jag har satt huntonit i ett rum och ska snart sätta i nästa.
Kör med skruv och batteriskruvdragare. Långa smala skruv då jag har tretex under(eller över?).
Går det snabbare med spikpistol? Troligen.
Men är det lönt att dra fram kompressor och slang och skit i ett rum på 10kvm?
Inte för mig.

Skivorna är lätta, håller dem lätt med en hand och skruvar med den andra. Rekommenderar torx för att hålla dem på plats.
 
  • Gilla
Åmcp
  • Laddar…
Enligt manualen ska man ha lika mycket sågat på båda sidorna och mäta ut detta innan man börjar och såga till så man får till detta.
Gjorde det i mitt första rum, denna gången börjar jag bara i en kant...
 
Ett slätt tak är i mitt tycke väldigt mycket snyggare än olika skiv-varianter... Gips är rätt lätt att få upp, hyr bara en skivlyft och en automatisk skuvdragare med bandad skruv så är det snabbt gjort.
Det rekommenderas dock att vara två för att lyfta upp skivorna på hissen även om det går ensam (med lite tålamod och en del svordomar).

Det som är "svårt" är att få det bra spacklat. Skruvhål och försänkta skarvar är inget större problem men de plana skarvarna (kortsidor) är inte lätt att få snyggt som amatör...
Moderna takfärger (av bättre kvalitet, t.ex. Nordsjö, Beckers, Jotun) sprättar inte omkrng heller så målandet är inget problem.
 
  • Gilla
Åmcp
  • Laddar…
Joens skrev:
Enligt manualen ska man ha lika mycket sågat på båda sidorna och mäta ut detta innan man börjar och såga till så man får till detta.
Gjorde det i mitt första rum, denna gången börjar jag bara i en kant...
Det tråkiga blir bara om det visar sig att sista skiftet bara blir två cm brett.
 
anders07 skrev:
Ett slätt tak är i mitt tycke väldigt mycket snyggare än olika skiv-varianter... Gips är rätt lätt att få upp, hyr bara en skivlyft och en automatisk skuvdragare med bandad skruv så är det snabbt gjort.
Det rekommenderas dock att vara två för att lyfta upp skivorna på hissen även om det går ensam (med lite tålamod och en del svordomar).

Det som är "svårt" är att få det bra spacklat. Skruvhål och försänkta skarvar är inget större problem men de plana skarvarna (kortsidor) är inte lätt att få snyggt som amatör...
Moderna takfärger (av bättre kvalitet, t.ex. Nordsjö, Beckers, Jotun) sprättar inte omkrng heller så målandet är inget problem.
Om man nu absolut vill ha ett slätt ska ska man naturligtvis sätta det. Men om man inte har några preferenser om utseendet så bör man betänka att det är oändligt mycket enklare att sätta upp ett "färdigt" tak. Jag skulle tippa på att det är ungefär tiondelen av arbetsinsatsen mot ett slätspacklat gipstak.
 
Finns även gips med försänkta kortsidor för spackling men är man inte van att spackla så är det inte kul att göra det uppåt i tak. Färdiga skivor som nämnt är då att rekommendera sedan så är väl inte tak något man går och glor på mer en de första dagarna sedan är det bara ett minne om hur jobbigt man tyckte att det var oavsett vilket man väljer. Det enklaste alternativet med Huntonit eller liknande blir dessutom billigare en det jobbiga med skivhiss, skruvautomat spackel,pappersremsor och lim, sist men inte minst målningen och skyddande av golv och ev. väggar. Ja jag skrev lim för är man inte van spacklare så får man nog limma remsorna.
 
Jag har satt upp elitaket med skruv, tyckte det var ganska smidigt. (men det är mycket lättare om man är 2)
hade en "billig" byggsåg när jag kapade skivorna
 
Mikael_L
anders07 skrev:
Ett slätt tak är i mitt tycke väldigt mycket snyggare än olika skiv-varianter...
Inte för mig.
För sprickorna i samtliga skivskarvar, att spacklingen syns genom och att målningen inte blir särskilt snygg är ju saker som helt klart stör, då föredrar jag de där huntonit eller tak-ess eller andra "skivor med spont"-baserade taken.


Men det är klart, för den som har gudabenådad förmåga att remsa, spackla och bredspackla tak, och samma fina förmåga att måla fint samt tiden för detta så är givetvis ett slätspacklat gipsskivetak jättefint.

Men det är saker som inte stämmer in på mig, tyvärr ... :confused:




I garaget satt jag alltså upp gipsskivor som spacklades och målades, för att snart därefter spricka upp i skarvarna. :mad:
I huset satt jag tak-ess. Dessa sköt jag snabbt och smidigt fast med klammerpistol, de där långa lite halvgrova klammren med smal rygg (ca 6mm).
 
Redigerat:
S
JockeD skrev:
Vi har ett trätak. Vi funderar på ngn form av plattor, typ Huntonit. Har hört lite olika syn på hur man fäster det...några säger spikpistol och några skruva. Tänker att det går fortare med spikpistol. Vad är ev. Risker med det?
funkar med kraftig häftpistol(eller trycklufts häftpistol) också. hur tänkte du risker?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.