Erfarenheter när det gäller att ha anlitat en lokal byggfirma som byggt ett hus från en hustillverkare..?

Hur fick ni huset levererat från hustillverkaren ..Stomrest ,byggsats..?

Fördelar/Nackdelar..var den lokala byggfirma positiv till att ni själva hjälpte till med bygget ?

Hur mycket tid spenderade ni vid huset under tiden den lokala firman var där ?

Kunde dom ge en offert vad det skulle kosta totalt och höll tiden?
 
Vi hade hustillverkaren att resa huset och en lokal byggfirma att bygga grund och färdigställa. Vi kom även övenens om vad vi gjorde och de gjorde. Med facit i hand skulle vi nog ha anlitat den lokala firman även för stormresningen.
 
Vi körde rubbet lokalt -> det är å föredra skulle jag säga - inte minst prismässigt utan även 'tillgänglighetsmässigt' :D lilla firman svarar mer i telefon än den stora firman.

Hälar ingrid
 
Tackar :)
En fråga till er två ..
Funderade ni aldrig på att bygga lösvirke och be en arkitekt att rita huset ?
Många menar ju att det är den billigaste lösningen :-X

Vi funderar fortfarande på lösvirke eller hustillverkare, och behöver synpunkter... :)

Och Ingrid, var det en byggsats ni beställde då från hustillverkaren ? Och får man fråga hur stort och från vilken hustillverkare?
 
Felåt jag uttryckte mig oklart - vi kör ju lösvirkeshus och har ritat det mesta själva utan arkitekt, snickaren är mkt braoha för han vet vad som inte går.
Nej, självklart är lösvirkeshus billigast speciellt om man gör mkt själv om man orkar å står ut mm mm. I Juni blir det fyra år suck...men i Juni 2005 och kanske innan med är det nog klart, och det ett antal hundratusen billigare. Kan ju säga att vi hade ett år å lite till av pyspunka med, om tiden avskräcker :D men å andra sidan skall man ju hålla på i fem år med 'hint hint' .

Om jag börjar ifårn början, vi köpte ett 60 kvm litet f d fritidsbygge numera permanentboende i ett plan, suteränghus med en liten biarea - och sedan snickaren lagt sig i våra planer på att 'lägga om det dåliga taket och bygga till ett litet uterum' - ja sedan vart det till å bygga en självbärande helt ny ovanvåning ovanpå, bygga till på framsidan för et myyycket magnifikt uterum ( takhöjd 4,20m, treglas), bygga till bakpå för trapphus, byta alla fönster, tilläggsisolera etc etc.  

Takstolarna köpte vi färdiga, ritningen till huset gjorde vi m h a snickarens förslag. Det tar alltså på tok för mkt tid och ork att snickra egna takstolar - fast känner man sig manad *LOL* att spara en slant så....

Så nu har vi snart ett mkt speiellt bygge med egna roliga lösningar, tillräckligt standard på mycket för att inte fördyra men mkt kul och vansinnigt ordentligt gjort. Inget blött gips här inte... bandtäckt balkong :D man bygger itne så här längre som vi har gjort säger hantverkarna å stönar ibland.
Vi har bott i den 'gamla' delen av huset hela tiden under byggets gång och p s s kunnat 'leva ändå'. Det är ju NU denna del skall renoveras och integreras med det nya härav mina funderingar på köksforumet ( fasiken vad kök är SVÅRT!)

Glada hälsningar ifrån Ingrid

 
Vi har arkitektritat, men element från Simons-Element. Orsaken var främst att då byggs det hela inomhus, reses på plats och taket sätts på. Minst risk för fukt tänkte vi. Det är tvrksamt ifall vi kommit billigare undan med lösvirke. Huspaketet är trots allt bara 30-50% av husets totalpris. (i vårt fall 17%)
 
Gummigum skrev:
Takstolarna köpte vi färdiga, ritningen till huset gjorde vi m h a snickarens förslag. Det tar alltså på tok för mkt tid och ork att snickra egna takstolar - fast känner man sig manad *LOL* att spara en slant så....
Nejdu, jag att det blir svårt att få takstolarna billigare om du spikar själv - inte ens om du räknar din tid gratis... Vi var tvungna att spika dem själv pga industrisemestern och det blev inte direkt jättebilligt...
 
Javäl ( fast vår snickare som byggde sitt eget hus själv totalt håller inte med) - hade varit virkesvalet då - vi fick ju 'Smålandsträ' och hade vi snickrat takstolarna själva hade det blivit Skelleftesågens trä, men man måste veta vart man drar gränsen också ..... vad som är lönsamt att snickra och vad som är lönsamt att köpa färdigt. I vårt fall hade vi en kran med som lyfte allt på plats a 1200 pix i timmen så det hade lönat sig ur en pur pengasynvinkel. Men vilken tidsbesparing då......:D

Hälsar Ingrid
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.