Det som irriterar mig mest med IKEA-kök är de endast vita stommarna.

Tittar på luckorna Nexus i ekfanér och såg då när jag bläddrade i katalogen att även garderobsystemet PAX finns med dessa luckor. Ramlade nästan ur sängen när jag såg att stommarna till PAX minsann går att få i ek-look!

FAKTUM/NEXUS: 80x70x37, 835 kr.
29932_PE117697_S3.jpg

PAX/NEXUS: 100x77x37, 905 kr.
65286_PE176361_S3.jpg

Avvikelser: Inga hyllor i pax-skåpet, 77 cm höjd. Var personligen inne på 92 cm höga väggskåp.

Kommentarer om garderober i köket?


 
Faktum-stommarna fanns tidigare med björklaminat men de försvann ganska fort pga för liten efterfrågan.

Vad gäller garderober i köket så tror jag att det är en riktigt dålig idé. Pax-garderoberna har en rätt skranglig stomme och hyllplanen är inte direkt jättetjocka.
Tyvärr.
 
:'(

Blir IKEA i helgen för en grundlig research...

Tack för svaret!
 
Jag kombinerade redan för 7-8 år sedan PAX högskåp med dörr från köksserien. Passade utmärkt. Jag behövde inte göra något special alls. Det var 195*50 som jag parade ihop, dvs ur den "låga kökshöjden".
Nu verkar det ju kommit även väggskåp och eftersom höjden ju är 70cm så bör det gå lika bra. Tyvärr finns ju PAX bara i bredd 50 och 100 vad jag förstår.
 
Intressant svar! Men hur fick du en köksdörr att passa med 50-bredd? Trodde köken bara fanns 40, 60, 80?

Just högskåpen tycker jag verkar svårare att få till med tanke på golvsockel och höjd. För att få det i linje så att säga. Annars skulle jag kunna tänka mig att även smyga in ett PAX högskåp, 50 cm, bredvid ett skåp för inbyggnad av ugn/micro.

PAX högskåp har en lucka på 195 cm och sedan en sockel på 6 cm.
Närmaste Faktum högskåp är 201 cm.

PAX 50x58x201, 390 kr + 500 kr för Nexus-dörr i ekfanér.
FAKTUM 60x60x211, 1425 kr med Nexus-dörr.
 
Då fanns de i 50cm bredd åtminstone. Det var ju som sagt flera år sedan och jag bor inte ens kvar i huset längre.
 
Hej,

Jag har också funderingar på Pax väggskåp och vill kombinera dessa med vanliga Pax garderober. Men nu hittar jag inte Pax som väggskåp på IKEA.se.
Någon som vet om dom fortfarande säljs som väggskåp och hur man i så fall hittar dem?

Tacksam för hjälp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.