Jag lyckades pruta ner min CTL MIDI till 2500 pix inkl moms. skam den som ger sig.
 
NK skrev:
Jag lyckades pruta ner min CTL MIDI till 2500 pix inkl moms. skam den som ger sig.

Bara sådär, utan köp av andra varor ens? Grattis isåfall, riktigt bra pris!

/A
 
R
NK skrev:
Jag lyckades pruta ner min CTL MIDI till 2500 pix inkl moms. skam den som ger sig.
Var det alltså en ny MIDI som du fick till det priset?

är ju över 1000:- mindre än vad festool har på sin hemsida så om det är en ny så lär du nog fått ett pris som knappast kan gå att få bättre :) Kanske skulle hitta samma återförsäljare som dig.. bara å börja ringa runt på listan ;D
 
inte bara sådär... jag fick ringa runt lite innan och så köpte jag lite eller ja eller ganska mycket annat samtidigt...

men det går att få ganska bra pris om man jobbar lite för det och sparar sina inköp till ett större tillfälle.
 
Funderar på att köpa en CTL MINI som andra danmsugare för att den är liten. :)

Men hur är de gröna sugslangarna? Kollade på en begagnad som jag kan få köpa för 1900 kr men där hade det blivit en del veck på slangen (Sugslang D 27 antistatisk D 27x3,5m-AS) och har hört andra som fått laga dem med tape. Annars såg dammsugare rätt fin ut.
En ny slang har ett rekommenderat pris på 1187 kr. :eek:

Hur fungerar era slangar?
 
De antistatiska slangarna tycker jag är rätt styva, både nya och efter en hel del användning. Det går att få veck på dem men jag har aldrig upplevt någon permanent "skada" eller anvisning för veck så at slangen alltid viker sig där.

En annan medlem här på forumet har en bekant som förvarade sin 36mm-slang i den tillhörande Systainern med resultatet att slangen sprack med tiden. Troligtvis för att den böjs med snäv radie under lång tid i Systainern.

Mao kankse det kan finnas en risk att slangen spricker om man förvarar dem under längre tid böjda i snäv radie? Hur som helst har jag inte upplevt några problem med mina tre antistatiska slangar. Ingen av dessa förvaras permament i slanggaraget eller Systainer.

Kolla på tyska Ebay samt hos någon tysk handlare såsom Gerschwitz för bättre pris på ny slang.

Sist men inte minst, kolla att MINI:n är av den nyare modellen med starkare motor. Det är den du vill ha ;)
 
Såg att den är på 1200 W och det står 2012 01 på ettiketten på dammsugaren så antagligen är den bara drygt ett år gammal?

Ja slanggaraget skall man nog varna för! Slangen har blivit tillplattad på 3 ställen och det går väl knappast bort?

Går det annars ansluta slang från tex. hushållsdammsugare? Har en del Electrolux slangar liggande. :)
 
1200W borde vara den nya ja. Den _borde_ ha artikelnummer 583355 men jag kan ha fel på den punkten.

Om slangen verkligen är tillplattad och inte bara böjd i ett veck så lär det knappast gå bort. Frågan är ju om det är ett problem, om slangen "vecklar ut sig" när du lägger ut och använder den, då funkar det kanske? Risken är väl att så fort du böjer slangen så böjer den sig i vecken och luftflödet stryps.

Det är inte helt uppenbart lätt att använda slangar från hushållsdammsugare. Anslutningen på Festools maskiner är, om jag minns rätt, lätt koniska med en diameter runt 58mm. Vad ska du använda dammsugaren till? Är det ren städning är 27mm-slangen oavsett i princip helt ointressant.

Det går för övrigt att skruva loss (vänstergänga) ändstyckena/muffarna på Festools slang och byta bara slangen. I teorin skulle det gå att byta till en annan slang men då måste den ha samma diameter som Festools vilket nog inte är så troligt om vi pratar om 27mm-slangen.
 
Ni som inte är intresserade av materialtekniska utläggningar kan hoppa till andra stycket direkt.

Materialet i dammsugarslangar är i regel EVA, poly(eten-vinylacetat) Materialet är termoplastiskt och har en relativt liten kristallinitet, för att vara en plast som används ovanför dess glastransitionstemperatur, Tg. Det gör att materialet kryper och spänningsrelaxerar i relativt hög grad, och detta är kraftigt temperaturberoende.

Därför borde det vara fullt möjligt att värma missformat material med varmluftspistol och rätta till missformningarna. Själv skulle jag testa att skapa ett inre övertryck med tryckluft, värma försiktigt med varmluftspistol, och eventuellt kyla med vattensprayslaska när man är nöjd. Man får labba lite med metoden. Rena sprickor bör man kunna reparera med smältlim av PVA-typ, naturligtvis innan man sätter igång med att trycksätta slangen.
 
  • Gilla
Henrik Enkel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.