Hej.

Ny här på forumet.
Jag har en lite stuga från slutet av 1800 som jag försöker piffa till lite lätt och samtidigt behålla den gamla charmen.

Mitt nästa projekt i stugan är köket, där ligger ett oisolerat trägolv, gammal linoleum och sen en ful plastmatta.

Jag tänker inte isolera golvet, det är dålig takhöjd 208 cm ungefär, huset skevar rätt bra.

Liten yta dock på ca 8 m2 bara.

Så med denna info, vad skulle ni tipsa mig att man kan göra åt golvet?
Kan man lägga in ett trägolv och chimsa upp nivåskillnaderna tex utan större problem?

Har ingen aning vad jag ska göra, så alla tips är välkomna . tack på förhand

edit* det diffar 7-8 cm på golvet, från murstock/vedspis så sluttar det sen doooown
 
Redigerat:
Bara en fråga - är du säker att golvet är oisolerat och att det inte finns utrymme för isolering, eller är det ett intryck att det är kallt och därför antagligen oisolerat /dåligt isolerat?
Ligger bjälklaget direkt på marken? Om det finns ett visst utrymme och du dessutom rätar upp golvet så blir det kanske tillräckligt i ytterkant om än mindre isolering närmast murstocken, men där finns å andra sidan värmekällan...
 
det är en torpargrund, ca 40 cm. Plankorna ligger direkt på balkar, helt oisolerat.
Jag är bara där mellan maj-sep så det spelar ingen större roll.

Går det att lägga tätt med läkt och masonitremsor eller liknande på det befintliga plankgolvet och sen lägga ett träggolv på det? eller blir det helt hejkomohjälpmig.

Att det sluttar åt några håll o kanter spelar ingen roll fö det är en del av charmen, men det går åt för många håll bara kunna lägga ett nytt golv rakt upp o ner på det.

mvh
 
Jag har/hade ett sådant rum. Det diffade ca 20 cm från ett hörn till ett annat (diagonalt). Rummet är ca 3x3.3 m. Det märkliga är att det knappt märktes.
Hur som helst, jag behövde isolera så det reglades upp (rakt) och så på med råspont. Regelstumpar, brädbitar, läktbitar och masonitremsor användes för att få upp reglarna från golvet till att ligga i våg.

Du vill inte bygga ner än nödvändigt så markera var du behöver spikreglar. Mät sedan upp höjden på regeln från ena änden till den andra och såga till den. Upprepa med de andra. I den änden där golvet är högst lägger du bara en masonitremsa under (som spikregel). Det kan kanske vara bra att lägga lumppapp mellan reglar och befintligt golv, samt mellan masonitregeln och golvbrädorna, för att undvika golvknarr om inte allt blir 100% perfekt anliggning och/el spikas med så stora och kraftiga spik att det aldrig någonsin kan röra sig det allra lilla minsta. (Vi talar här om 5" spik el större, och att spiken har något att bita i.)

Täta mattor på trägolv med krypgrund/mullbänk under brukar man varna för pga fuktrisk (golvet kan ruttna). Dock är det här med fukt och grund komplicerat så jag hoppas att det finns någon annan med större erfarenhet som kan uttala sig om hur du ska göra med plast- och linoleummattan.
 
Tack så mycket för ett bra svar.
mattorna som ligger på ska bort vad som än sker, lioleummattan är så gammal så den ser mest ut som en hårig nertrampad gammal kofta.
Och plastmattan ska "härma" trä och är bara allmänt äcklig.

Vad finns det för alternativ då?

1. Göra en fuling, lägga ett trägolv på det befintliga plankgolvet, karta upp så det blir så bra som möjligt.
Då förloras en del takhöjd och kanske blir allmänt knarrigt osv, Fast vet absolut ingenting =)
2. Öppna upp och fixa till golvreglarna och sen lägga golv på det. Vill inte ha golvspån i det huset så isåfall plankgolv.

några fler alternativ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.