Vi ska bygga funkishus i modern stil som vi tänkt måla i vitt. Vad tycker ni att man ska ha för färg på fönsterramen då?

Jag känner själv att vitt blir bra för då smälter det in bra, men har någon bilder eller tankar som kan få mig på andra tankar så kan jag "köpa" det.

Blir det tråkigt med samma färger? eller är det estetiskt?

??? ::)
 
Personligen tycker jag att vitt till vitt är ganska trist - men smaken är som baken.
Grått är ju supersnyggt till vitt och superinne just nu. Dock ganska stelt det med.

En färgglad dörr kan ju lätta upp stämningen en hel del dock.

Kolla inspirationssidor, länksidorna här/hustillverkare
typ willanordic och sävsjö har rätt bra med bilder. Även trivselhus.
 
Jag växte upp i ett funkishus från 1939. Det var då vitt med vita fönsterkarmar och vita (täckta) balkong&terrassräcken där de vita färgerna bara skiljde sig genom de olika materialen.

Idag har huset fått gråblå karmar vilket väl speglar 'en modern touch' utan att för den skull ge avkall på funkisstilen.

Idag vill vi gärna färgsätta mer än vad funkis gjorde på 20-30-talen. Pga de rena och raka ytorna skulle jag själv välja någon mer dämpad färgbrytning för att inte få huset att se alltför hårt ut. Smaksak dock.
 
Jag är väldigt svag för klara färger och gillar klarblå eller gröna fönsterkarmar till vitputsade hus.
 
Vad har Ni för typ av modern stil Ni vill ha? Ska färgerna vara klassiska och huset modernt eller ska färgerna också bryta av mer radikalt.

Kromoxidgrönt är klassikt till vitputsade hus i Sverige, samt rött (Oftast på lite mindre hus då det röda pigmentet var billigare än det gröna.) Dalblått eller blågrått är också vanliga i vissa delar av landet. Klarblått till vitt kom på 70-talet efter att Svenskarna varit på charter i Grekland. Kan dock passa bra på modernt utformade hus.

Vill man vara radikal i sina moderna färgval kan man välja oortodoxa färger på fönster och dörrar. För ett tag sedan såg jag ett par hus i ultra modern stil med lila respektive knall orange färg. Trots att jag är mer klassiskt insnöad tyckte jag det var häftigt. Man ska dock tänka på att det gäller utsidan på hus ska man tänka på att ha en viss gråhet i färgen då helt klara färger lätt blir "självlysande" och inte smälter i i miljön då vi talar om stora ytor på hus. Fönsterbågarnas färg uppfattas större då hjärnan gärna fyller i hela fönstert med samma färg.

Vill kan dock använda sej av "knalliga" moderna färger som verkligen bryter mot miljön (Kan vara coolt) så får man tänka på att alla färger tappar lyster med tiden. Oortodoxa färger som vi inte är vana vid att se blekta ser bara dåligt underhållna ut, tillskillnad från en klassisk kulör av linoljefärg som oxiderats, den är vacker. En föredetta häftig modern färg som bleknat kan inte längre uppfattas som modern…

Oj detta blev djupt… ;)

mvh plexi
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.