Jag ska gjuta igen ett hål i bottenplattan i källaren efter ett avloppsbyte. Jag har ett gäng säckar cement och en hel del 0-8. Dock har ingen sand. Är det ett krav att använda sand till betongen, eller kan jag köra bara cement och 0-8? Att det blir drygare om jag använder sand förstår jag, men är det ett krav för bra hållfasthet? Jag har såpass mycket 0-8 över att jag skulle slippa skaffa sand om det skulle fungera utan.
 
hur stort är hålet och vad ska du ha ovanpå sen?

Det går att blanda runt 30 liter 0-8 på en halv säck cement (dvs 12.5Kg) och få en hyffsad betong av det.
Tittar man på den färdigbladnade på byggmarkanderna är det ju ungefär så deras ser ut om man bortser från kemikalier.
 
Hålet är ca 40-50cm brett, ca 2.5m långt, och kakan ca 15-20 cm tjock. Tänkte gjuta betong och lämna ett par två-tre centimeter och spackla den biten.

Blir betongen hårdare med mindre ballast, säg en halv säck per 20 liter 0-8, eller blir det galet?
 
0-8 ska ju fungera bra. Sand behövs väl egentligen inte utan används väl bara om man vill ha lite finare yta?
 
Ska du bara ha det som vanligt golv i en villa så är jag inte det minsta orolig om du gjuter 10 cm eller mer. Se till att skicka i lite armering bara.
Ska man göra betongen starkare så ska du skicka i grövre sten som 8-16.
 
Det kommer bli ett badrum utan badkar med plastmatta på. Armeringen blir "lika" som innan jag bilade upp golvet; svetsar på nya armeringsjärn där de gamla kapade satt. Runt brunnarna blev det en mer elaborerad konstruktion med armeringsjärn.

Tackar ödmjukast för era svar och kommer under morgondagen se om min bilmaskin orkar blanda volymen som krävs!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.