Hej!

Jag planerar att köpa ett växthus på ca 11 kvm av denna typ - http://www.willabgarden.se/produkt/vaxthus/euro-serre-packat-klart/maxi-3-paket.aspx .

Jag tänker mig att placera det på en bergsknalle med en nivåskillnad mellan högsta och lägsta punkt på ca 20 cm.

Tyvärr har jag aldrig tidigare gjort någon form av mark-, grund- eller anläggningsarbeten och har en väldigt svag uppfattning om hur komplext detta kommer att vara. Jag ser två möjliga sätt att göra detta på:

1) Gjuta fyra plintar och fästa aluminiumstommen i detta. Utrymmet mellan dessa plintar kanske går att cementera (formplywood-formar mellan plintarna)?

2) Mura en grund av exempelvis lecablock och sedan fästa stommen på detta (eller hoppa stommen helt och hållet). Men att gjuta en grund i lecablock på en ojämn bergsknalle kanske är väldigt svårt?

Jag skulle vara väldigt tacksam om någon mer kunnig och erfaren vill ge mig en knuff i rätt riktning!!
 
Jag tror bästa och kanske enklaste är att gjuta en sockel/ram att ställa det på.
 
Kanske borra några hål i berget, sticka ned stolpskor i dessa och sedan lägga tryckimpregnerade reglar som en ram runt. Eventuellt spika trall på reglarna så har man ett plant golv också. För den/de stolpskor som har störst höjdskillnad kan du behöva gjuta en plint.
 
Gjuta en grund med hjälp av formar tar inte så lång tid. Du bör peta ner ett antal armeringsjärn i berget så att grunden låses. Några horisontella armeringsjärn är ju också nödvändiga. Formen kan du bygga av vilket virke du vill. Har du en tombola, eller kan låna en så tar det en kväll att fylla formen. En lång kväll. Det finns färdiga säckar där du bara behöver tillsätta vatten. Efteråt är det bara att putsa ut/insidan.

Om du vill ha ett plans golv så måste du fylla ut. Antingen gjuter du (formen finns ju redan i form av en grund) och lägger klinkers/tegel eller så blir det trätrall.

Bara att sätta igång - låt det ta tid och njut sedan av att sitta i växthuset en skön sommarkväll.
 
Tack så hemskt mycket för svaren!

Växthus är nu beställt. 3.75 x 2.25 m. Sockeln är ej bärande så jag måste göra som ni föreslår - gjuta en grund. Spännande!!
 
Kul! Om bergknallen är "tät" och du inte gjuter en hel platta så tänk på att förbereda grunden så att vatten inuti kan rinna ut.
 
sjostuga2 skrev:
Kul! Om bergknallen är "tät" och du inte gjuter en hel platta så tänk på att förbereda grunden så att vatten inuti kan rinna ut.
Ja, tack! Jag får väl placera rör/slangar på lämpliga ställen. Det är väl också lämpligt att förbereda med någon form av rör för eventuell eldragning i framtiden.

När man ska väga av grunden - gör man det enklast med en vattenfylld vattenslang eller finns det andra bra metoder?
 
Skanstull skrev:
Ja, tack! Jag får väl placera rör/slangar på lämpliga ställen. Det är väl också lämpligt att förbereda med någon form av rör för eventuell eldragning i framtiden.

När man ska väga av grunden - gör man det enklast med en vattenfylld vattenslang eller finns det andra bra metoder?
Enklast är definitivt med en laser. Billigast är nog det sättet du föreslår!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.