Hur stark är en renoveringstapet?

Skulle en renoveringstapet + vanlig tapet klara en spacklad skarv utan remsa?
 
Ja det skulle den! Men vad handlar det om för väg? Ny gips?
 
Sitter idag fasade spånskivor i väggarna som lämnar en skarv på 3-4mm på c/c 60. Om jag sätter remsa och spacklar blir det en upphöjning.

Tanken är också att undvika att sätta renoveringsgips eftersom väggarna är i bra skick. Det enda är skarvarna som syns och det vill jag inte när jag sätter ny tapet.
 
Det kan bli "dike" i renoveringsväven om det är 4 mm. De lovar guld och gröna skogar med renoveringstapet men den täcker inte allt... Jag skulle ha spacklat skarvarna först slätt med spånskivan och sen renoveringstapet på i så fall.
Skarvarna behöver inte vara "perfekt" spacklade, bara utfyllda.
 
Om du ska använda renoveringstapet behöver du som sagt antagligen fylla ut skarvarna. Men strunta i spackel, använd modellgips eller akrylfog så kan du köra tjockare än vanligt spackel tillåter.
 
Jo skarvarna måste fyllas ut, det har jag tänkt.

Så fog är bättre en vanligt spackel?
 
Jag menade mest att det inte är så petigt, och min erfarenhet som hemmafixare är att spackel tar tid att torka och är jobbit att slipa. Akrylfogen drar man en sträng av och bättrar med fingret. Eftersom det är under en renoveringstapet är det ju inte så (ta)petigt.
 
H
Jag skulle använda vanlig sandspackel, bredspackla upp fogarna och skruvhål,
lite sandpapper på detta och sedan renoveringstapet.
Det tar inte så långtid och man behöver inte vara petnoga som tidigare inlägg också sa.
 
Skulle också säga att renoveringstapet blir bra om du fogar/fyller i med något, det gör ju inget om det spricker bakom så det är vad som är lättast att arbeta med, vad du har hemma. Men renoveringstapet är mycket dyrare och lite slöseri kan ja tycka om du har tänkt att ha vanlig papperstapet ovanpå...alternativet att spackla en hel del bredare än remsan/bredspackla hela väggen är ju förstås mycket billigare och dammigt.
 
Har spacklat 2 tidigare rum och det är jobbigt :)
Därav renoveringstapet.

Bauhaus har kampanj. 2x10m rullar för 300 kr.

Både spackel och fog har jag hemma.
 
Du behöver ju inte spackla "på riktigt"... Bara fyll i skarvarna ordentligt (och ev. skruvhål) låt det torka och sen skrapar du bort överflöd med spackeln, du behöver inte ens slipa.
Problemet med fogen är ju att den är mjuk och så kan den "puta ut" lätt. Renoveringstapeten täcker bra upp till 1 mm ojämnheter men mer än det så börjar det nog synas genom.
 
Brukar alltid dra en skrap spackling på easy covern blir alltid perfekt resultat!
 
Ska prova och se hur resultatet blir :)
 
👍,,,,
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.