Hej

Hur stort är rotsystemet på denna busken ?
Tänkte försöka dra den med en minigrävare på drygt 1 - 1.5 ton
Vet inte vad busken heter men den planterades i mitten av 70-talet och den har röda "bär"
 
  • IMG_0279.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0279.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är en idegran. Tror inte du drar den med minigrävare men grävaren kan hjälpa till att (via ett dragblock) hålla stubben i spänn medan du gräver, spettar, hugger och sågar med tigersåg. Jag fick upp en enbuske rätt smidigt med den metoden i våras.
 
Varför vill du ha bort den? Idegran är relativt långsamväxande och blir jättevackra om man putsar dem årligenm. Om du sågar ner den längs fötterna och putsar den kan du få en vackrare form än som den nu har. Man ska klippa den så att den inte behåller sina röda bär.
 
Vi fick hjälp med att dra en enbuske förra säsongen och där var inte roten stor alls. Hade gått att få upp med handkraft o tålamod, var som en liten "säck" med rotsystem under.

Ingen härinne som tagit upp en idegran och kan berätta om hur rotsystemet ser ut på de ?
 
Glömde en detalj... varför jag vill ha bort den ? För att vår framsida på tomten är täckt med 15st olika buskar bestående av 5-6 olika slumpmässigt placerade och ingen ordning överhuvudtaget på avstånd och hur man planterat en gång i tiden. Man tog vad som erbjöds och allt skulle ner i marken innan man hade grävt hålet för plantan.
 
Jag har flera idegranar men har inte dragit upp någon eftersom jag vill behålla dem :) Hursomhelst har de samma ålder som din och grenarna är minst sagt kraftiga vid basen. Tror det blir en hyfsad match att dra upp - som sagt, inget minigrävaren drar upp, men med minigrävaren som motvikt, ett dragblock för att hålla busken i spänn, spade, spett och tigersåg löser det sig nog på ett par timmar.

Alternativ 2, fixa en större grävare.

Alternativ 3, spara dess liv - idegranar är tacksamma på så vis att man kan misshandla dem nästan hursomhelst och de växer ändå till, och de är vintergröna. Du skulle kunna ta motorsågen och forma den till en pyramid. Efter ett par års upprepad misshandel har du nog en hyfsad "julgran" i lagom storlek.

Jag hade t ex två idegranar som växte upp till taknocken (jaja, bara enplanshus) och dem kapade jag i midjehöjd till en liten början. Nu ett par år senare har de hämtat sig rätt fint och ramar in värmepumpens utedel.
 
Är man lat så kör med tigersåg med rivningsblad så är den snart väck men kolla så inga kablar ligger i backen, hade en bekant som kapade hela gatans tele ledning en fredag kväll han var inte poppis på den gatan efter det.
 
Idegran har mycket kraftiga rötter såvida den är gammal. Det är svårt att på bilden se hur kraftiga huvudgrenarna är, men är de handledstjocka är busken gammal och då gäller spett och grävning: Om du gräver ner ca 10 cm under jord och sågar av grenarna samt kompletterar med ecoplugg i varje huvudgren och fyller på med jord + gräsmatta skulle jag tro att det är en nödlösning som fungerar.
 
Tror jag är med på hur det ser ut med rötterna. Lite mer jobb än jag hade tänkt mig men har fixat ett antal rötter efter mina försäldrars buskar för 20 år sedan så har lite koll på hu rjag ska gå tillväga.Spett hr jag men bättre med äldre yxa om det skulle behövas. Har även tigersåg med bra blad. Att behålla de är inget alternativ då de står helt stokastiskt placerade på vår framsida av tomten.
Varit i kontakt med kommunen som kommer hit någon dag innan och märker ut vart VA ansluter på tomten.

Detta projektet är ju tänkt att dra igång februari/mars precis när tjälen släppt
 
Återupplivar tråden lite då projektet drar igång om knappt 2 veckor. En Bobcat 316, hur skulle det fungera, är det gräva runt och sedan med diverse verktyg(yxa, tigersåg, spett) göra resten av jobbet ?
 
Ska inte vara några problem, min erfarenhet av idegranar är att de inte går överdrivet djupt som tex enar men istället så ha de ett nät av massa rötter flera meter från busken. Med Grävare är det dock inga problem.
 
Så... då var alla buskarna uppe och helgens övningar slut. Nästan återställt allt också med nya genomtänkta buskar samt någon som inte var med i planeringen (krusbär). Lagt 7h totalt på att dra buskarna och rötterna(samt få iväg allt till soptippen också), inga större problem med grävare och ett grovt blad på tigersågen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.