Lagen om byggfelsförsäkring är under utredning (y) och det kan komma att bli förändringar när det gäller denna lag om jag har förstått saken rätt. Är det någon här med insikt som vet hur långt borta ett nytt beslut ligger, eller om/när utredningen blir klar?
 
Hoppas någon som har koll på detta ser denna tråd för det skulle jag åxå vilja veta.
 
Bara ett halv svar, men:
"Som ett första steg i arbetet med regelförenkling har riksdagen beslutat att kravet på byggfelsförsäkring inte ska gälla för åtgärder som inte kräver bygglov eller åtgärder som utförs av byggherren i egenskap av konsument av huset.
Ändringen träder i kraft den 2 maj 2011"

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument...tserien/Avskaffande-av-den-obligatoris_GZB42/

Vad jag hört så kan kommunerna vara lite slöa, men bygger man själv bör man kunna hänvisa till ovanstående för att slippa byggfelsförsäkringen.
 
Frågan är om det ska tolkas som om allt som inte görs själv, ska försäkras? T.ex. grunden, stomresningen, el, vvs och våtrum?
 
olotor skrev:
Frågan är om det ska tolkas som om allt som inte görs själv, ska försäkras? T.ex. grunden, stomresningen, el, vvs och våtrum?
Ja, om det sammanlagda värdet av material och arbete som man betalt någon annan för att utföra överstiger 10 basbelopp (ca 440.000kr)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.