Hej!
Jag har ett problem som jag har råkat ut för vid två tillfällen.
För ett par veckor sedan så blev vi av med varmvattnet i både tappvattnet, men även elementen.
Det har inte varit någon speciell hög användning av varmvattnet när detta har inträffat.
Efter ca 2-3 timmar så kommer först tapp varmvattnet tillbaka och när det är tillräckligt varm så blir även elementen varma. Vad jag har kunnat se så går cirkulationspumparna som dom ska.
Igår så råkade vi ut för samma fenomen och värmen kom tillbaka efter ungefär samma tid.Finns det någon annan som har råkat ut för detta och vet var det beror på?

Vi har en bergvärmepump som är ca 20 år gammal men som har fungerat klockrent tills nu.
Elpatronen har aldrig varit inkopplad då det inte har funnits något behov av den.

Tack på förhand
 
Nu vet jag inte vad det kan finnas för indikeringar på en 20 år gammal bergvärmepump. Men Det borde ju finnas någon form av larm, ev. bara en röd lampa eller liknande som indikerar om den "trivs".

På modernare pumpar brukar man kunna läsa av vilka temperaturer pumpen "ser", och läsa av ev. funktionslarm.

Felet tyder ju på att pumpen stått stilla ganska många timmar, det tar ett bra tag för varmvattnet att kallna.

Inga andra indikationer? Fungerade allt elektriskt i huset under tiden (tänker på om en fas kan ha varit bruten) ?
 
All fungerade som det skulle i huset för övrigt. Det finns en röd larm lampa men den indikerade inte att det låg inne något larm. Jag kommer inte ihåg namn/modell på värmepumpen men jag ska kolla upp det när jag kommer hem.
 
Ett enkelt fel som vi råkade ut för var att kallvatten backade in i varmvattensystemet för att det var en blandare där det kunde smita in kallvatten bakvägen om bägge kranar var öppna. Men det borde ju inte påverka elementen?
 
Det mesta här tyder ju på att pumpen inte levererat värme. Och om den inte larmat så borde det betyda att pumpen inte "anser" att värme behöver produceras, att det är varmt nog. Om man tänker sig fel på en temp. givare så borde det då behöva vara fel på både en till värmen, och en till varmvattnet, skumt.
 
Värmepumpen som jag har är en Thermia Duo 8. Larmen som finns är för motorskydd samt tryckvakt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.