Har en fundering på bygga om min farmartank. Men började fundera på om det det är onödigt stort med 3 kbm. När jag klarar mig med 2kbm. Gå mer ved var d någon som sa och oekonomiskt?
 
  • Gilla
viklund
  • Laddar…
En väl isolerad tank kan inte bli för stor..
 
  • Gilla
Fredrik-i-skogen och 1 till
  • Laddar…
Gammal klycha från rörkrökare som vill installera en så billig anläggning, men samtidigt så dyr som möjligt till slutkund. Lättare att salta räkningarna när man får plottra ihop en liten tank.

En stor välisolerad acktank där rördragningen ger bra skiktning kan aldrig bli för stor. Bara utrymmet i ditt pannrum sätter gränserna. Eventuell elpatron sätter man nära acktankstoppen, nära värmeuttag till shunten. Varmvattenberedning via TVA
 
Jaha ok. Ja jag har funderat lite på det å är det rrätt kopplat och bra isolerat så bord det bara bli att tanken kan hålla större energimängd å räcker lägre.

Men varför skulle rörisen vilja sätta in en mindre tank och salta? Han måste väl endå anpassa panna och tank till husets förbrukning eller gör dom inte det?
 
Redigerat:
Man anpassar inte ett vedsystem till husets förbrukning..

Man anpassar det efter hur bekvämt man vill ha sitt eldande.
Det är det som rörisarna har fått om bakfoten,
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 3 till
  • Laddar…
Håller med föregående talare!
Ju större ju bättre, jag skulle anpassa tankvolym efter antal ilägg du vill göra per eldning istället.
 
Var någon som sa att det kan gå mer ved om man har för stor tank. Fatta fan inte hur den personen tänker? :/
 
Izvek skrev:
Var någon som sa att det kan gå mer ved om man har för stor tank. Fatta fan inte hur den personen tänker? :/
Så kan det givetvis vara om man drar det till sin spets.. Förutsatt att isolertjockleken är densamma ger ju en större tank större förluster. Förlusterna kan man i vissa fall tillgodogöra sig, men inte alltid.

Men som sagt, detta är mer av teoretisk karaktär... Själv skulle jag välja en välisolerad stoooor tank om jag byggde ett vedsystem och givetvis en panna som någorlunda matchar tanken.
 
Du har bra mycket större förluster i en taffligt isolerad PUR-burk än vad du har en en bra isolerad supertank.
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
D var väl så jag förklarade för personen som uttryckte sig om detta.
 
ichgary skrev:
Du har bra mycket större förluster i en taffligt isolerad PUR-burk än vad du har en en bra isolerad supertank.
Det tror jag också...
 
  • Gilla
Izvek
  • Laddar…
Izvek skrev:
D var väl så jag förklarade för personen som uttryckte sig om detta.
Visst är det så. PUR är en viss procentsats bättre som isolering än glas och stenull men defenitivt inget mirakel.
 
Uppvägs inte de ökade förlusterna av att man får en bättre verkningsgrad totalt i pannan i och med färre och längre eldningstillfällen?
 
Drömhus2012 skrev:
Uppvägs inte de ökade förlusterna av att man får en bättre verkningsgrad totalt i pannan i och med färre och längre eldningstillfällen?
Precis, där har vi ett till argument :)
 
RoTe
Förluster förresten, tanken står väl oftast i en källare som inte tar skada av lite värme?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.