Hej!
Flickan är 9 år och vill ha färgen lila i sitt rum, och det går bra, men när jag tittar i kataloger och möbelvaruhus, så tycker jag inte att jag hittar mycket lila tillbehör.
Har ni bilder på barnrum som ändå inte är "barnsligt". Det är viktigt nu:)
Hon säger att hon vill ha lila, vitt och grått och hon har tittat på helvit soffa på IKEA Klippansoffan.
Hon har inte så stort rum och just nu är där skrivbord, säng och hyllor. Hyllorna vill hon byta ut mot " andra hyllor"? Ja, har ingen aning om vad hon egentligen vill.
Tacksam för alla tips.
 
Måste du köpa så många lila "tillbehör" då? Väggen, skrivbordet och hyllor kan ni väl måla i t ex två nyanser av lila, alt samma nyans i olika "styrka" (svarthetsgrad). Gröna växter kan nog komplettera hennes valda färger bra (om det inte är ocoolt med växter förstås....)
 
Det går ju alltid att måla möbler. Annars kanske det räcker med en lila fondvägg och sedan en lila matta och gardiner och överkast i lila/grått/vitt. Utgå då från ett tyg som hon gillar och låt sedan färgaffären analysera vilken lila nyans ni ska ha på väggen.

Om du är bra på att rita så rita upp rummet i flera exemplar och färglägg på olika sätt, eller så kan du ta kort och sedan redigera i tex Paint, men det är ganska mycket jobb med det.

Pernilla
 
9 år? Mycket kommer att hända de närmsta åren.

Jag skulle satsa på möbler som INTE är lila. Mörkt trä är snyggt med lila, grått och silver och passar när hon blir äldre också. Vitt eller "träfärgat" funkar.

Finns snygga lila tapeter, t ex enf'rgat + en fond med mönstrat.

Expert på lila är ju indiska. De har hängare i mörkt trä, spegel med silverfärgad metallram, dukar, underlägg.

Kanske vill man undvika levandeljus i barnrum. Köp lykta tex på Indiska. Nååånstans, vet ej var, men det vet säkert nån i forumet, finns batteridrivna ljus som ser ut som värmeljus. Man pillar på "lågan" och så tänds den.

:DBarnsäkerhet med hög mysfaktor!

 
Tack för svar.
Någon som vet var man kan handla lila matta?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.