Hej, har varit intresserad av en tomt som legat ute på Hemnet sedan i somras. För två månader sedan lade jag ett bud. Sedan dess har jag två eller tre gånger frågat mäklaren hur budet mottagits, men bara fått som svar att han ska se närmare på det.

Nu, två månader senare får jag ett sms som säger att ett högre bud än mitt registrerats av en budgivare nr.2.
Några minuter senare får jag ett sms till som säger att mitt ursprungliga bud, som jag la för två månader sedan, nu registrerats.

Borde inte mäklaren ha registrerat mitt bud direkt? Nu lider ju varken han eller säljaren av att ignorera mitt bud tills de fått ett högre. Men för mig känns det ju lite dumt att han gjort på detta vis.
Är det inte lite dålig stil av en mäklare, speciellt när det är en så stor mäklarfirma som Svensk fastighetsförmedling?
 
Det verkar inte vara ovanligt att man låter bli att registrera låga bud, dvs väsentligt under utgångspriset och kanske något som säljaren inte ens överväger att acceptera. Både mäklaren och säljaren tycker nog att det är negativ marknadsföring att visa ett lågt bud som inte kan accepteras. Utgångspriset bör ju spegla ungefär vad säljaren är villig att sälja huset för. Om det då visas ett väldigt lågt bud sänder det en signal till budgivare 2 att lägga ett något högre bud, som fortfarande ligger på för låg nivå för att accepteras.
Ponera att det blir en liten budgivning, som fortfarande slutar på en nivå som säljaren inte vill sälja för. Den blir ju i princip meningslös, förutom att säljaren får en vink om intresset, och den som "vinner" blir sur för att de inte får köpa.
 
Nanny Fine
Fast det måste ju vara mer praktiskt för mäklaren att registrera budet direkt. En budhistorik ska alltid lämnas till säljaren senast när affären/uppdraget avslutas, även om bara ett bud kommit in, även om det ligger låååångt under begärt pris och faktiskt även om ingen försäljning blir av.

Då stämmer ju inte tidpunkt för budet om det registrerats 2 månader efter att det lades... Kanske inte spelar någon roll, men ska man lämna ifrån sig en redogörelse så vill man väl att den stämmer?

För även om mäklaren registrerar budet, så kan h*n ju välja att inte lägga ut det öppet på nätet till allmän beskådan om inte säljaren vill....

Tror dock inte att mäklaren hade något ont uppsåt här, det känns mer som en administrationsmiss...
 
Säljaren är säkert underrättad, och budet registrerat, bara inte visat offentligt. Nu när det kommit in ett bud till är de mer intresserade av att visa upp det, då det påvisar budgivning. Om jag inte fått svar på så lång tid hade jag meddelat mäklaren att mitt bud inte är aktuellt längre, men att han kan höra av sig om det händer något.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.