Jag har beslutsångest på vilken typ av spånsug jag ska nyinförskaffa till mitt hobbysnickeri.
Min budget är 10-15 tusen kr och målet är att få det nästintill dammfritt i mitt 40m2 snickeri, som är del i ett större garage (vill inte damma ner resten av lokalen). Dessutom skulle jag vilja kunna hålla på att snickra utan att behöva använda ansiktsfilter.
Maskinpark är en plan och rikthyvel bredd 50cm, bandsåg,kantputs,skivputs + div spån / dammgenererande handmaskiner. Jag kör bara en maskin åt gången och det borde vara hyveln som kräver mest. Ca 3000 m3/h har jag sett rekommendationer på i andra trådar här,

Jag har läst alla trådarna här i forumet om cykloner och det är helst en sådan jag skulle vilja ha. Dock så hittar jag inte beskrivet om någon som byggt en med den kapaciteten jag behöver.
Vi i sverige och Europa vara ett U-land när det gäller denna typ av färdiga cyklon 2-stegs spånsugar för hobbysnickerier <15000kr.I USA verkar de kommit väldigt mycket längre när det gäller prisvärda cykloner.
Mitt andrahandsval är en Felder AF22 samt ev komplettera med en JET AFS-1000 Air filtration för att fånga de hälsovådliga små partiklarna.Detta ryms precis inom budgeten.
Angående AF-22'an noterar jag att det finns olika filter( hepa filter?) till den att köpa, vet dock inte om det är praktiskt hållbart och om man måste byta dessa ofta (=dyrt). Likaså till AFS-1000.
Om jag då förstår det rätt när det gäller en 2 stegs cyklon spånsug så avskiljer den bättre spån samt små partiklar så den belastar inte efterföljande filter i samma grad. Detta luftfilter håller väl inte och för sig inte i tid och evighet(kanske i jämförelse med en enstegs spånsug), men ändå.
Dock så faller det på att jag inte hittat någon europeisk modell som går att använda i Sverige, har jag missat någon?
Jag har även funderat på att bygga en själv, men har igentligen inte tiden att göra detta. Möjligtvis om man kan beställa delarna och bara skruva ihop. Man skulle ju gärna vilja ha ett beprövat koncept, som man är säker på fungerar ihop. De amerikanska varianterna faller väl bort för att motorn/ fläkten inte går att använda utan besvär.(fläkten avpassad för 3450rpm samt motor 60hz)
Någon som provat att använda en europeisk motor med varvtal 2800rpm samt via kilremsskivor få fläkten att snurra på rätt varvtal?
Jag misstänker att jag inte är ensam om denna önskan om att ha en cyklonspånsug i snickeriet...
Hjälp eller ideer för att välja rätt utrustning mottages tacksamt.

Ni som har byggt egna i den storleksklass som är aktuell, vad har ni använt för komponenter? (Filterpatron,spånfläkt/elmotor, storlek på cyklon, egenbyggd eller färdig, uppsamlingskärl mm)

Hälsn Jonas
 
Har inte byggt nån spånsug själv men har monterat en Thien baffle och satt dit ett Felder-filter à 4500 kr :eek: på min spånsug.
Som på den här videon: http://www.youtube.com/watch?v=AEckOTSVERc
Den fungerar ungefär som en cyklon. Betydligt bättre dammiljö därefter.
Artikel om hur man gör detta finns i ett av dom senaste numren av Fine Woodworking, kan skicka dig en pdf om du pm:ar mig.
Sen kan du fundera på att bygga en egen dammfångare för det som snurrar runt i luften iaf: http://woodgears.ca/dust/air_cleaner.html
Kan bli betydligt billigare än att köpa en hel Felder ...
 
Har sprungit på denna Thien baffle teknik förrut, dock faller det på att min gamla spånsug, ett gammalt hemmabygge som följde med plan och rikt hyveln, inte duger att bygga vidare på. Vad jag har läst mig till så är denna Thien baffle teknik inte lika effektiv som en Bill Pentze cyklon.

Hittade denna länk på en kille som byggt en egen Pentze cyklon, som är otroligt bra bilddokumenterad:)
http://www.ablett.jp/workshop_archive/cyclone.htm (kolla i archive också, han har många andra roliga projekt dokumenterade...)
Han utgich från en begagnad spånsug som han tog fläkt och motor.
Svårigheten är väl att hitta bra användbar data på fläkten så att man kan dimensionera Cyklonen.Speciellt om man köper en begagnad.
Hittade färdiga spånfläktar med motor på burbage.se
Problemet är bara att det kräver mycket tid att planera ett sådant projekt. Tid som man tyvärr inte har.
Men som sagt om någon redan gjort det och vill dela med sig angående komponentval vore det kul.

Jet AFS-1000 kostar väl drygt 3000kr inkl frakt från Sharpened-uk,knappt lönt att bygga en själv, så en sådan kan nog komma till användning för att ta bort alla fina partiklar som blir när man slipar eller bara rör sig i snickeriet. Detta oberoende av vad man inhandlar för spånsug.
 
I artikeln jämför man cyklon med Thien baffle och det är jämnt skägg.
Men kan du inte bygga om din spånsug med en Thien baffle så är det ju svårt.
Enklaste lösningen är enligt FW ett "trash-can cyclone lid" som finns att köpa för 33 dollar på www.woodcraft.com
Då behöver du bara en lämplig tunna att montera det på. På Woodcraft finns även ritningar på hur man bygger sin egen cyclone att köpa för 11-15 dollar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.