Håller på och grovplanera och tänka inför nytt badrum i källaren. Finns ett antal förslag från frugan på var saker o ting ska placeras varav ett visas nedan i bilden.

Golv ska bilas bort och gjutas nytt. Väggarna kan jag tänka mig att fräsa för att lägga PEX i. Taket ska också rivas och är väl också ett potentiellt ställa att lägga vatten ledningar i??

Kan någon tänka sig att hjälpa mig på traven lite avseende vatten?

Vatten från kommunen kommer in där det står inkommande vatten. Tappställen framgår av bilden, ovanför där vatten kommer in från kommunen är det ett rör till utsidan för trädgårdsslang (alltså i väggen nära taket i badrummet). Stjärnan visar var stammar går uppåt i huset till övriga våningsplan.

Vad är strategin? Var hamnar fördelarskåpet? Lägger man rubbet i nya betongplattan ? Jag antar att man inte gör det då man får onödiga hål i golvet? Lägger man allt i väggarna? Eller går man upp i väggarna och drar i taket?

Tacksam för guidning!

ritning.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Peter
 
  • ritning.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Se broschyr från Säker Vatten om vilka regler som gäller kring rördragning.

I golv får endast avlopp och brunnar mynna. Övrigt i väggen.

Jag tycker att det är trevligt att slippa gjuta in saker i golvet, vilket i så fall skulle förorda taket. Men å andra sidan bör du använda rör-i-rör och då spelar det kanske inte så stor roll. Normalt gjuter man ju in allt i golvet när man gör grundplattor.

Sen kan du kolla GVK eller BKR för branschregler kring badrum. Jag föredrar själv GVK då de på GVK är betydligt mer bemötande gentemot gör-det-självare än vad BKR är om man har frågor. Det är min erfarenhet.
 
Tack Thomas, min fråga är kanske lite flummig så jag följer upp med några mer konkreta.

1. Inkommande vatten kommer upp ur golvet ungefär där i:et är placerat. Är det här att betrakta som gamla Televerkets överlämningpunkt som man inte mixtrar med utan straffpåföljd, dvs den sitter där den sitter? Eller kan man be vattenverket att dra denna till annan punkt t ex vid varmvattenberedaren? Men då gör ju dom en dold skarv? Men dom kanske löder röret så det inte betraktas som en skarv? Alternativt kan man be dom att den kommer ut via vägg?
2. Enligt GVK ska den helst inte komma upp ur golv, om den gör så så gjuter man en klack?
3. Låt oss anta att jag vill gå från överlämningspunkten och vattenmätaren in i väggen och dra dolt, antar jag att man gör det via väggbockfixturerna eller motsvarande?
4. Att man kan fräsa in rör utan att påverka hållfastheten i betong kan jag intuitivt förstå, men fräsa in ett helt fördelarskåp med 90 mm inbyggnadsdjup, skulle någon komma på den tanken? Alternativet är ju att ha fördelarskåpet där väggen är uppreglad.
5. Jag har liksom en Pex "stam" som går i vägg eller tak runt hela mitt badrum där jag kopplar avstick till dusch, badkar, handfat och toa? För det är väl inte ett PEX till respktive tappställe direkt från fördelarskåpet?
6. Slutsatsen när jag kikat på Roths manual är att inkommande vatten delas upp i 1 rör till fördelarskåp och 1 rör till varmvattenberedare. Sedan tar man tillbaka uppvärmt vatten till fördelarskåpet för vidare distribution, korrekt?
 
Eftersom jag är den enda som är vaken så tror jag att jag försöker svara själv på nummer fem. Om jag gör avstick till respektive tappställe från en "pex stam" i tak eller vägg så blir det ju just dolda kopplingar som inte är enkelt utbytbara utan att riva, därför är svaret att ja, det är faktiskt ett rör till respektive tappställe.

MVH

Rutinerad PEX läggare:D
 
1. Din överlämningspunkt sitter väl ändå vid tomtgränsen?

2. Du lär väl ändå inte ha något tätskikt där så vad skulle klacken hjälpa till med?

3. Ja det är väl ett bra sätt att lösa det med

4. Varför inte göra en fördelningslåda på golvet?

5. Precis en till varje

6. Ja, men i ditt fall skulle jag fundera över om det inte går att fördela varmvattnet från i närheten av varmvattenberedaren.


uppdaterar svaren då jag insåg att vi var i källaren och inte ovan jord
 
Redigerat:
pursch1 skrev:
Tack Thomas, min fråga är kanske lite flummig så jag följer upp med några mer konkreta.

1. Inkommande vatten kommer upp ur golvet ungefär där i:et är placerat. Är det här att betrakta som gamla Televerkets överlämningpunkt som man inte mixtrar med utan straffpåföljd, dvs den sitter där den sitter? Eller kan man be vattenverket att dra denna till annan punkt t ex vid varmvattenberedaren? Men då gör ju dom en dold skarv? Men dom kanske löder röret så det inte betraktas som en skarv? Alternativt kan man be dom att den kommer ut via vägg?
Du kan dra den själv någonannanstans. Du får inte ha dolda skarvar och alla typer av skarvar bedöms som just dolda skarvar, även lödda. men du kan ju gräva upp på utsidan och lägga en skarv i backen utanför huset och sedan dra en ny slang därifrån in till den punkt där du vill ha det inne i huset.

pursch1 skrev:
2. Enligt GVK ska den helst inte komma upp ur golv, om den gör så så gjuter man en klack?
Riktigt, man får göra en klack av något slag. Finns väl beskrivet i SäkerVatten.

pursch1 skrev:
3. Låt oss anta att jag vill gå från överlämningspunkten och vattenmätaren in i väggen och dra dolt, antar jag att man gör det via väggbockfixturerna eller motsvarande?
Ja, det är viktigt när du går igenom ett tätskikt med rören att de är fixerade och i rät vinkel för att tätmanschetterna ska hålla tätt på sikt.

pursch1 skrev:
4. Att man kan fräsa in rör utan att påverka hållfastheten i betong kan jag intuitivt förstå, men fräsa in ett helt fördelarskåp med 90 mm inbyggnadsdjup, skulle någon komma på den tanken? Alternativet är ju att ha fördelarskåpet där väggen är uppreglad.
Det kan man nog göra, man ska ha koll på vad man gör, bara. Folk sätter ju in stora fönster mitt i hela betongväggar.... ;)

pursch1 skrev:
5. Jag har liksom en Pex "stam" som går i vägg eller tak runt hela mitt badrum där jag kopplar avstick till dusch, badkar, handfat och toa? För det är väl inte ett PEX till respktive tappställe direkt från fördelarskåpet?
Inte med mindre än att varje avstick är åtkomligt och i ett tätt men dränerat utrymme där en vattenläcka inte kan orsaka skada och lätt upptäckas snabbt när/om en läcka uppstår. Du får inte ha dolda skarvar. Det normala är en slang till varje från fördelarskåpet, det är därför det kallas fördelarskåp... ;)

pursch1 skrev:
6. Slutsatsen när jag kikat på Roths manual är att inkommande vatten delas upp i 1 rör till fördelarskåp och 1 rör till varmvattenberedare. Sedan tar man tillbaka uppvärmt vatten till fördelarskåpet för vidare distribution, korrekt?
Korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.