Förstagångsbyggare (första inlägget dessutom), givetvis tacksam för all feedback!

Om tomten: Liten, belägen ganska högt upp på ett berg. Sluttar åt sydöst, med utsikt i syd, väst och öst. Gatan i öster. Detaljplanen tillåter 1-plan med sutteräng.

Vi planerar en veranda i väster mot berget. Så här långt har vi kommit (måtten är innermått):

skal.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Anledningen till hörnan är att maximera byggrätten. Där passar vi på att lägga en del av verandan, med vikdörrar ut. Det streckade sovrummet ska visa möjligheten att skapa allrum i nedre plan när ungarna växt upp. Tills dess blir utrymmet bakom trappen tv-hörna.

Återigen, tacksam för synpunkter...
 
Filen går inte att öppna......
 
skal.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
brolzzon
  • Laddar…
Jag tycker det ser trevligt ut! Tänkte ni bygga ett eget lösvirkeshus?
 
Öppnas badrummet på övervåningen mot trappan eller är det ensuite?
 
Lösvirke som det ser ut just nu. Badrummet tänkte vi öppna mot trappen.
 
Inte alls tokigt, bara en detalj: varför ska det vara en korridor framför det nedre sovrummet på soutterängplanet? Är det inte bättre att bara ha dörren direkt där? Visst blir det sovrummet då ett par kvadratmeter större än det andra, men å andra sidan är det ännu enklare att "bygga bort" rummet senare.
 
Henkepenk01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Projektet står och faller med hur väl byggnadens inre funkar ihop med den lilla trädgården. Jag föreslår att ni försöker skaffa in ljus i bottenplanets inre del, exempelvis via vinkeln.

Ta skissen endast som inspiration! Man kommer ingen vart utan geoteknisk undersökning och rejäla höjdkurvor. Handplocka duktig arkitekt, och koppla tidigt in en lika duktig trädgårdsdesiger.
 
  • Gilla
brolzzon
  • Laddar…
Tack! Kommunen är tydlig med att inga mindre avvikelser kommer tillåtas, lång historia. Jag är inte heller sugen på att försöka. Min poäng att "1-plan med suterräng" skalar bort en hel del valbarhet vad gäller ljusinsläpp (man säger tydligen 1,50 meter från övre planets golv till medelmarknivå, själv har jag inte lyckats tolka att detta tillhör definitionen, samt att max 50 cm terasshöjd gäller).
Jag tror vi flyttar entrén till syd och lägger trappan mitt i synen. På ovanvåningen flyttar vi bad till andra sidan sov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.