Hej hej alla hemmafixare.

Sprillansny medlem här på forumet och även begränsad erfarenhet av denna sortens byggnation,
så jag hoppas ni inte bara kastar ris på mig.
Är i behov av att ventilera mig lite och förhoppningsvis få ett tips eller två.

Har tänkt bygga en bastu till sommaren som rubriken säger.
Platsen är en sommarstugan precis vid sjön.

Planritningen är ett eget påhitt som jag tycker passar stugans användningsområde bäst.

bastu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sjön är alltså på ovansidan och alla fönster är inte utmärkta.
Anledningen till att det är två dörrar in till själva bastu-delen är på grund av att man enkelt skall kunna ta sig ner till sjön utan en massa spring in till kall-delen.

I själva bastun är det plankgolv så att man ska slippa golvbrunnen och strulet som kan uppkomma med den. Plankgolvet verkar väldigt underhållsfritt och en praktisk lösning.

Marken som den ska byggas på är gammal sjöbotten så jag tänkte gräva ner 3m långa ventilationsrör för varje hörn och även gräva ½-1meter och fylla med grus under bastun.

Jag kom även nyligen över en eldriven 220 volts pump som jag tänkte skulle fungera perfekt till att skicka upp vatten till en varmvattenbehållare som man placerar ovan bastuaggregatet. Har inte riktigt hunnit forska ordentligt runt detta.
Det finns nämligen bara kallvatten ifrån brunnen, varmvatten tas ifrån en ved driven varmvattenberedare.

Som jag skrev ibörjan har jag begränsad kunskap av själva byggnation men skall gå in till en återförsäljare av material för rådgivning med vilken storlek och antal bräder o.s.v som kommer behövas.

Okej, det är vad jag har att säga än så länge. Men är tidigt i stadiet på bastuplaneringen.
Kom hemskt gärna med frågor och funderingar, tips och annat så ska jag besvara så bra som möjligt och förhoppningsvis får ett par tankeställare.

/Mvh Robert =)
 
Ett extra inlägg för kommande bilder m.m
 
Utan golvbrunn får du nog bara kalla det för "svenskt värmeskåp" bastu ska vattnas rejält för att få värmen fuktig, så utan en golvbrunn är ungefär som en cheeseburgare utan ost... ;):D
 
Kolla och ev. dispens för strandnära byggnation, men det kanske redan är fixat?
 
Mångstekta: Tanken är ett plankgolv med små springor där vattnet rinner ut.

AndersS: Det står redan en byggnad på platsen, bort med gammalt. In med nytt.
 
Spännande.

Hur har du tänkt lösa ventilationen?
 
Två hål i väggen =)
Ett upp mot taket där man sitter och ett på motsatt sida nere mot golvet, självklart med möjlighet för justering.
Utseendet är inte bestämt men jag har nånting simpelt i tanken där man ordentligt ser justeringen.
Möjligt att det blir så enkelt som en skiva som man drar över ett hål.
 
Jag har glest golv ungefär som på en altan. Ingen ventilation förutom golvspringorna och det som kaminen förbrukar. Det har funkat jättebra både sommar som vinter.
Det som blev fel är fönstren mot sjön som hamnade lite lågt så man inte ser bergen på andra sidan om man sitter längst upp. Det ska jag bygga om.
Men i övrigt är jag nöjd med den enkla konstruktionen med konstruktionsplywood, lite lagom flammig takplåt på utsidan och ingen isolering.
Först var den lite stor men jag gjorde en innervägg och fick ett förrum för ved, kläder mm. Nu går det snabbare att få den varm på vintern.
 
Vad glad jag blir att du är nöjd med plankgolvet vedit, för det lät så? =) Och då kanske jag inte är ute och cyklar med det. Har funderat på storleken på fönstret och ett vanligt standardfönster känns som det räcker, hur stort har du?

Jag tänkte isolera även om den inte kommer användas på vintern just nu, fast tiderna förändras och en dag kanske den görs det.
 
Jag använder den flitigt på vintern utan isolering. Kaminen är 16 kW tror jag och det funkar utan isolering. Golvytan är kanske 6 kvm. Golvet består av tryckat och fönstren är 3 st och sträcker sig längs hela väggen mot sjön. Det är trevligt med utsikten.
 
Har 2 kompisar som byggt en varsin bastu med samma typ av golv som du tänkt använda.
Funkar kanonbra både sommar och vinter och ger väldigt behaglig luftcirkulation utan att påverka värmen allt för mycket.

Mvh
 
Robert V skrev:
Mångstekta: Tanken är ett plankgolv med små springor där vattnet rinner ut.

AndersS: Det står redan en byggnad på platsen, bort med gammalt. In med nytt.
Perfekt, har också liknande planer men med lite mindre storlek men är osäker på om jag får en dispens från strandskydd.
 
Har oxå liknande planer i ett brygghus, det är dock gjuten platta så jag funderar på att ta tilluften från "omklädningsrummet". Behövs ingen frånluft när man kör vedeldat?
 
Bilder på golvlösningar?
 
Har tänkt bygga en vedeldad bastu med glasvägg....måste det vara härdat glas?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.