Vi håller på att fixa i ordning vår murade bakugn. Dels behöver fogarna bättras på, dels behöver vi sätta in en sotlucka för att sotaren (förhoppningsvis) ska godkänna ugnen. Pga tidigare ägares ommurning av muren går det inte att komma åt att sota ugnskanalen för närvarande.

Vilket bruk som ska användas verkar ju dock vara lite av en djungel - sen ska man ju få tag på det också... Själva bakugnen är antagligen från när huset byggdes på 1890-talet. Min gissning är att den ursprungligen är satt med lerbruk eller ev. kalkbruk. Ugnen är välvd och byggd i röd tegelsten och oputsad inuti. Vi har fått dammsuga ur mycket sand som legat i rökgången och gissar att det är från lerbruk som "givit upp". Dock är det ommurat vid luckan, troligtvis på 60-talet, med vad som nog är ett hårdare cementbaserat bruk.

Första tanken var att man borde ha ett eldfast bruk i ugnen - det blir ju ändå ganska varmt där. Men de eldfasta bruk jag hittat är alla cementbaserade. Och cementbaserade bruk lär ju vara för hårda för gamla murstockar. Risken sägs ju vara att tegelstenarna spricker när fogen blir för hård. Efter lite googlande verkar det talas om att det ändå var vanligt att bakugnar sattes med lerbruk. Fast som alltid så är det ju inte så entydigt eftersom vissa som annars verkar propagera för lerbruk menar att det inte ska användas just i eldstäder eftersom det inte tål värmen... ( t.ex. http://www.svenskajordhus.se/mura_med_lera.html). Å andra sidan har man ju lerbruk i kakelugnar och där blir det ju ändå hyfsat varmt... Det andra byggnadsvårdsalternativet borde ju vara kalkbruk men jag vet inte om det tål hög temperatur bättre?

Så frågan är om man ska gå på lerbruk eller kalkbruk? Alternativt trots allt ett modernt cementbaserat eldfast bruk?

Jag har också funderat på hur mycket man borde lägga på. Bara fixa fogarna eller putsa hela innanmätet på ugnen? HIttat en del beskrivningar på hur man kan putsa alltihop ( t.ex http://www.kanerva.se/Bakugn.html).

Själva sotluckan kommer vi behöva sätta ovanför bakugnsluckan och strax under den fula lysrörslampan (som ska bytas ut en dag). Se bild. Sätter man denna med samma bruk som man fogar mellan stenarna i ugnen? Här är putsen nästan säkert cementbaserat då det yttre gjrodes om på 60-talet. Vissar verkar mena att man inte ska blanda putssorter. En kompromiss då vore kanske ett kalk-cement-bruk (KC)?

Slutligen, om det nu är lerbruk som gäller, är det någon som har tips på var man kan köpa det för en vettig slant? Som så ofta med byggnadsvårdsprodukter så är det inte precis en stapelvara i bygghandeln...

Hoppas ni har tålamod med det långa inlägget. Tänk att det så sällan finns några enkla svar om hur man ska göra saker och ting...

vedspis.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
www.byggnadsvard.se finns en artikelsamling, jag har för mig jag läst ngt om bakugnar där. När vi blandade lerbruk köpte jag lera i pulverform på säck på tegelförsäljningen och mursand på ett grustag. Det finns också sand i säck på byggvaruhus.
 
Det fungerar med både lerbruk och kcbruk, jag har murat nya bakugnar av båda sorters bruk och det verkar hålla vilket som, två ugnar av kcbruk är eldade ganska mycket och håller bra.
Tänk på att en bakugn ska eldas försiktigt,räkna med att det tar 4 timmar att få den varm, sen går det att baka bröd eller pizza i flera timmar,
 
Hej!

Jag har renoverat våran bakugn som var igenmurad och till del sönderslagen. Läste på och förhörde mig så gott som möjligt inför det arbetet. Vårt hus är från 1700-talet men troligen är bakugnen från en utbyggnad som gjordes på 1800-talets första hälft.

Jag använde lerbruk till all murning, såväl valv som sotlucka etc. Till putsningen på utsidan använde jag kalkbruk.
Själva valvet och rökgångarna putsade jag med lerbruk.
Jag fick höra olika åsikter om vad man skulle använda, men jag ramlade till slut ner i att det förmodligen är bäst att göra så likt originalkonstruktionen som möjligt. Jag som du skulle ju inte bygga helt nytt utan renovera en befintlig konstruktion.

Lerbruket är (tycker jag) fantastisk förlåtande och lätt att arbeta med när man lärt sig vilken konsistens man skall ha. Att exempelvis med fingrarna utan skyddshandskar arbeta 1 meter in i ugnen är inga problem. Blir det fel är det dessutom lätt att lösa upp och göra om. Lerbruk har dessutom förmågan att röra sig mer än hårdare bruk. (säger de lärda)


Lerbruket köpte jag i säck på Karl Hedins bygghandel (Örebro) det hade dom på hyllan då (2008-9) sand köpte jag också på säck på bygghandeln. Det gick inte åt så herrans mycket, kanske 3-4 säckar lera.

Om du verkligen måste blanda olika brukstyper på putsen så har jag fått lära mig att aldrig använda hårdare bruk utanpå ett mjukt, för då gör ev rörelser att det hårda bruket får det mjukare att släppa. Dvs ex aldrig KC bruk utanpå kalkbruk. Jag valde istället att försöka få bort så mycket av putsen som bestod av KC bruk som möjligt för att göra en ny puts av kalkbruk. Det är inte så svårt att lära sig putsa mindre ytor som en murstock om man är "normalhändig". Så det hade jag nog rekommenderat dig.


mvh
Lenny
 
  • Gilla
Stenolofanders och 1 till
  • Laddar…
Vilka bra svar, särskilt din utförliga beskrivning lenny. Tack!

Vi går nog på lerbruk då och kanske utvändigt putsar om en del av muren med kalkbruk.

Hur länge ska man låta tunnare lager lerbruk vid en sotlucka eller i bakugnen torka? Innan man vågar elda då tänker jag på.
 
Hej!
Jag murade upp en bakugn av norrländsk typ för 30 år sen som inte putsades invändigt.
När valvstenarna sattes dobbades de i blaskigt lerbruk men i övrigt är valvet obehandlat. Jag
har heller inte sett andra ugnar som putsats invändigt (Norrland). Jag tror att putsen får svårt att
sitta kvar eftersom lågorna från elden stryker utefter taket när ugnen används.

Karln
 
Lerbruk torkar långsamt, mycket långsamt men tunnare lager kanske på ett par dagar. ska du mura fast en lucka så blir det ju lite tjockare så säkert vecka-veckor. Stressa inte.

Kan nog hålla med Karln, hör för mig att jag hade riktigt tunt utspädd lerblandning som jag strök ut med kalkborste. tjockare lager kan nog få svårt o sitta kvar i längden när lågorna smeker det.
Men det är nog inte fel o lägga på ett tunt lager, då vet man att fogarna fylls och att det blir garanterat tätt när du provtrycker (om du provtrycker)

har för mig att jag läste någon gammal instruktion från 1800-talet om hur man genomförde periodiskt underhåll på en bakugn, där skulle löst bruk petas bort nytt strykas på om jag inte minns fel...
 
Tack för fler tips.

Har hittat en kakelugnsmakare som vi kan köpa lera av. Han hade dock ingen sand. Så då blir frågan mer precis vad det ska vara för sand. Han tyckte att det blev bäst om man blandade mursand och putssand. Putssanden är lite finare såvitt jag förstår. Däremot verkar det inte så lätt att få tag i varken mursand eller putssand heller. Byggvaruhusen jag pratat med har inte. Vi har en del stenmjöl hemma men det läste jag är för vasst. Sanden ska snarare vara rund.

Vilken sand använde ni?

Kallas mursand och putssand även något annat? Någon kallade putssand även för sandlådesand.

Kan någon annan typ av sand användas som finns på ett hyfsat välsorterat byggvaruhus? Sättsand?

Skulle gärna sätta igång med detta i helgen och vore smidigast om det gick att få tag i sanden på ett ställe med hyfsade öppettider. Handlar ju om ett par säckar också bara så att åka till ett sandtag känns lite väl (sen har de öppettider som passar byggare och inte fritidsfixare som en annan...).
 
har för mig :x att jag blandade 1 del sättsand och 1 del sandlådesand och en 1 del lermjöl.
 
Jag fick superfin hjälp av både Elda och Marieberg i Uppsala när vi jobbade med våra eldstäder. Tycker nog att Elda-killarna är ännu mer kunniga om vedspisar och bakugnar, men Marieberg har billig lera! :)
 
  • Gilla
Anders_Roslagen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.